Hoge Chileense onderscheiding voor prof.dr. Patricio Silva

Prof. Patricio Silva, hoogleraar moderne Latijns-Amerikaanse geschiedenis, is door het Chileense Parlement onderscheiden met de 'medalla al mérito' voor zijn uitzonderlijke verdiensten voor het land.

Speciale ceremonie

De onderscheiding werd uitgereikt door de Chileense ambassadrice, Maria Teresa Infante, in een speciale ceremonie die gehouden werd in haar residentie in Wassenaar op 22 oktober in aanwezigheid van diverse Latijns-Amerikaanse ambassadeurs en leden van het diplomatieke korps. In haar toespraak benadrukte ze dat deze toekenning unaniem gesteund werd door alle politieke fracties van het Chileense parlement, wat uitzonderlijk is.

Prof.dr. Patricio Silva

Prof. Silva heeft in de loop der jaren vele academische initiatieven ontplooid die de samenwerking tussen de Leidse universiteit en diverse Chileense academische instellingen mogelijk hebben gemaakt. Ook heeft hij vele promovendi begeleid die afkomstig zijn uit zijn geboorteland en daarmee actief bijgedragen aan het genereren van 'advanced human capital' voor dat land.