Noodopvang vluchtelingen in Universitair Sportcentrum

De Universiteit Leiden vangt vanaf vrijdagavond 23 oktober een week lang een groep van 120 vluchtelingen op in het Universitair Sport Centrum (USC) Leiden aan de Einsteinweg. Deze noodmaatregel heeft gevolgen voor studenten en medewerkers. Zij kunnen tijdelijk niet sporten en tentamens zijn op andere locaties in de stad.

Alternatieve locaties

De universiteit heeft de Pieterskerk, de Hooglandse Kerk en Holiday Inn aangewezen als alternatieve tentamenlocaties (deze pagina wordt regelmatig geactualiseerd) voor de studenten die volgende week in het USC hun tentamens zouden maken. Sporters die gebruik maken van het sportcentrum is begrip gevraagd voor de tijdelijke opvang vanwege de noodsituatie van vluchtelingen. Studenten en sporters krijgen nog nadere informatie.

Maatschappelijke plicht

Het verzoek voor noodopvang is afkomstig van de Gemeente Leiden en van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Het College van Bestuur van de universiteit vindt het belangrijk hieraan gevolg te geven en aan haar maatschappelijke plicht te voldoen. Rector Carel Stolker: ‘De vluchtelingencrisis in Europa is een groot menselijk drama en ook wij willen ons steentje bijdragen als dat van ons wordt gevraagd.’

Jonge gezinnen

Het gaat om tijdelijke noodopvang van vluchtelingen die al in de regio verblijven en afkomstig zijn uit kortdurende noodopvang/sportcentra in de gemeente Zoeterwoude. Zij zullen na volgende week naar nieuwe locaties worden overgebracht. Het betreft voornamelijk gezinnen met jonge kinderen afkomstig uit landen als Syrië en Eritrea.

Naar verwachting eenmalig

De opvang van vluchtelingen in het USC duurt een week (tot en met 30 oktober) en is naar verwachting eenmalig. De universiteit sluit niet uit dat de gemeente en het COA in de toekomst opnieuw een beroep op haar zal doen in geval van een noodsituatie en zal dit per keer afwegen.

Nadere informatie

Nadere informatie verschijnt op de homepage van de Universiteit Leiden en social media Twitter of  Facebook.