Universitair Sportcentrum zaterdag weer open

Het Universitair Sportcentrum (USC) aan de Einsteinweg in Leiden is zaterdag 31 oktober weer open voor sporters. Studenten van de Universiteit Leiden kunnen vanaf maandag 2 november hier ook weer terecht voor tentamens.

Ruim 120 vluchtelingen opgevangen

De Universiteit Leiden heeft vanaf vrijdagavond 23 oktober ruim 120 vluchtelingen in het USC opgevangen. De vluchtelingen verblijven hier nog uiterlijk tot en met vrijdag 30 oktober 18:00 uur, en vertrekken dan naar een locatie in de stad waar ze voor langere tijd zullen verblijven. Zaterdagochtend zal het hele sportcentrum weer klaar zijn voor gebruik door sporters, medewerkers en studenten. Het USC is vanaf zaterdag op de normale tijden (vanaf 8:30 uur) open.

Naar voormalig TNO-gebouw

De gemeente Leiden en het COA hebben een nieuwe oplossing gevonden voor de 250 vluchtelingen in de regio, inclusief de vluchtelingen die nu nog in het USC verblijven. Zij worden vanaf vrijdag ondergebracht in het voormalige TNO-gebouw aan de Wassenaarseweg 56-58 in Leiden. ‘Hiermee komt er een eind aan de onwenselijke situatie waarin de groep iedere week naar een nieuwe locatie moest verhuizen’, aldus de gemeente. De locatie biedt voor één jaar onderdak aan 250 mensen. De omwonenden, instellingen en bedrijven zijn woensdag per brief geïnformeerd over de noodopvang in hun wijk. De faculteit Sociale Wetenschappen, het ICLON en het UFB krijgen dus nieuwe buren.

Inzet van veel vrijwilligers

Vele tientallen vrijwilligers, medewerkers van de universiteit en ook mensen daarbuiten, hebben zich deze week ingezet voor hulp aan vluchtelingen die in het USC verbleven. Er is onder meer een activiteitenprogramma aangeboden met bijvoorbeeld taallessen, voetbal, hockey, muziek, rondleidingen in de stad, natuurkundeproefjes en vermaak voor de kinderen. Hiervoor hebben zich ook verschillende studentenverenigingen ingezet. Ook zijn snel veel hulpgoederen bezorgd door inwoners van Leiden en omliggende gemeenten, voornamelijk speelgoed en kleding.

Hartverwarmende reacties

Rector magnificus Carel Stolker: ‘Er kwamen heel veel hartverwarmende reacties, en er hebben zich honderden vrijwilligers gemeld die we overigens vaak hebben moeten teleurstellen. Ook de inzet van onze eigen medewerkers en studenten was geweldig. Ik weet zeker dat de vluchtelingen dit enorm hebben gewaardeerd.’

Tentamens op andere locaties

Het verblijf van vluchtelingen in USC had gevolgen voor sporters die gebruik maken van het hoofdgebouw van het USC en voor studenten die hier deze week tentamens zouden maken. De tentamens zijn verplaatst naar andere locaties in Leiden. Ook gebruikers van onze omliggende universitaire gebouwen (faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, Archeologie, Sociale Wetenschappen, maar ook LUMC en Bio Science Park) hebben hier mogelijk iets van gemerkt. Vanaf zaterdag zal alles weer normaal zijn.

Aan maatschappelijke plicht voldoen

Het verzoek voor noodopvang was afkomstig van de Gemeente Leiden en van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Het College van Bestuur vindt het belangrijk aan dergelijke gevolg te geven en aan haar maatschappelijke plicht te voldoen. Stolker: ‘De vluchtelingencrisis in Europa is een groot menselijk drama en ook wij willen ons steentje bijdragen als dat van ons wordt gevraagd.’

Naar verwachting eenmalig

De opvang van vluchtelingen in het USC is naar verwachting eenmalig, hoewel de universiteit niet uitsluit dat de gemeente en het COA in de toekomst opnieuw een beroep op haar zullen doen in geval van een noodsituatie.