Student staat centraal bij uitreiking Honourscertificaten

Op vrijdag 6 november 2015 ontvingen ruim honderd studenten hun certificaat voor het behalen van het Honours College. De afsluiting van het studieprogramma blijkt belangrijk voor toekomstige werk- en studiekeuzes en een professioneel netwerk. Ook de hoge mate van persoonlijke ontwikkeling kwam tijdens de uitreiking ter sprake. In de Hooglandse kerk stonden de studenten stralend in het middelpunt, allemaal met hun eigen verhaal.

Roos ter Elst aan het woord tijdens de certificaatuitreiking

“Op het Honours College voelde ik me niet alleen student, maar was ik daarnaast ook mens.” Roos ter Elst (traject Sociale Wetenschappen) was één van de twee studenten die alle aanwezigen toesprak. Het behalen van het honourscertificaat is voor haar veel meer dan alleen het papiertje. “Ik heb geleerd om vertrouwen te hebben in mijn keuzes, dat die altijd ergens toe leiden.” Na groot applaus sloot ze zich aan bij haar studiegenoten om het certificaat in ontvangst te nemen.

Judith Gijsen (22, HC Law)

Judith Gijsen (22, Law) denkt bij het certificaat aan de kleinschaligheid van het programma. “De Rechtenstudie is nogal massaal. Het was fijn om in dit programma in een selecte groep met leuke studenten te zitten.” Vervolgens blikt ze bescheiden vooruit op de toekomst: “En het zorgt er wellicht voor dat ik nu sneller op sollicitatiegesprek mag komen.”

Ook Alexandre Marraffa (21, Geneeskunde) kijkt vooruit en is blij met zijn diploma: “Het geeft me toegang tot de master van mijn keuze, daar ben ik nu aan begonnen.”

Aansluitend aan de ceremonie staat Emma van der Deijl (21, Taalwetenschap) lachend na te praten met één van haar docenten. Ze legt uit: “Met hen konden we over onze gedeelde interesses praten, altijd op een relaxte manier. Dat soort inhoudelijk contact vind ik fijn.” Op die manier heeft ze zich tijdens dit traject extra kunnen verdiepen in haar studie, waar dit certificaat voor haar het resultaat van is.

De Honours Academy wil proberen om alle aanwezige kennis en ervaring ook voor de toekomst te behouden. Om die reden lanceerde drs. Marieke van Haaren (coördinator Honours College) tijdens de ceremonie het Leiden Honours Network: “Via dit platform kunnen ervaring, kennis en connecties worden uitgewisseld. We hopen dat ambitieuze studenten en alumni een netwerk gaan vormen en hun expertise zullen delen.”

Emma van der Deijl (21, Taalwetenschap)

Emma van der Deijl ziet daar het nut wel van in. “Het is belangrijk om tijdens je studie iemand te hebben die hetzelfde al eens gedaan heeft. Als een aankomende student mij om hulp vraagt, ga ik daar zeker iets mee doen!” Ook Roos ter Elst is enthousiast en hoopt via dit netwerk medestudenten makkelijker te kunnen vinden. “Binnen de opleiding hebben we allemaal dezelfde mindset, het lijkt me handig om die studenten via dit platform te kunnen vinden.”

Aan het einde van de ochtend kijkt prof.mr. Willemien den Ouden (Dean Honours Academy) tevreden op de uitreiking terug. “Het is voor iedereen de afsluiting van een intensief programma. Studenten begonnen soms twijfelend aan het programma, maar namen hun certificaat nu stralend in ontvangst.” Het Leiden Honours Network past volgens haar goed bij de Honours Academy. “Studenten leren bij ons niet alleen om buiten hun eigen vakgebied te kijken, maar ook dat samenwerken net zo belangrijk is. Daarvoor biedt dit platform een erg goede basis.”

(IJsbrand Terpstra)