Universiteit Leiden

nl en

Genomineerd voor de LUS Onderwijsprijs zijn...

Drie docenten zijn genomineerd voor de jaarlijkse LUS Onderwijsprijs die bij de opening van het academisch jaar op 3 september wordt uitgereikt: Maarja Beerkens (Governance and Global Affairs), Roeland Dirks (Geneeskunde), en Robert-Jan Kooman (Wiskunde- en Natuurwetenschappen).

Hoewel er elk jaar maar één de Onderwijsprijs wint, zijn alle genomineerde docenten de moeite van het uitlichten waard. Ze zijn de parels van het onderwijs van de Universiteit Leiden. Bovendien is het interessant om te weten te komen waarom ze college geven zoals het doen.

Maarja Beerkens

Maarja Beerkens

'Ik denk dat een goede docent vooral de motivatie hoog houdt en ook de goede studenten voldoende uitdaagt.  Ik ben trouwens nog steeds zenuwachtig als ik voor een nieuwe groep sta, want de eerste indruk is zó belangrijk. Maar het is een goede opwinding, het laat zien dat je erom geeft.'
Lees het hele interview

 

 

Roeland Dirks

Roeland Dirks

'Ik bouw mijn college om de vragen van studenten heen. Studenten vertellen me wat ze lastig vinden aan de stof, en dan gaan we daarover in gesprek. In het ideale geval komen andere studenten dan met het antwoord of de oplossing.'
Lees het hele interview

 

 

 

Robert-Jan Kooman

Robbert-Jan Kooman

'Ik beschouw doceren een beetje als toneelspelen. Mijn colleges moeten zo leuk mogelijk zijn voor de studenten, ook als ze gaan over de drogere onderdelen van de wiskunde. En ik streef ernaar mezelf elk jaar weer te verbeteren door op te schrijven wat goed en wat minder goed ging.'
Lees het hele interview

 

 

De LUS Onderwijsprijs is een initiatief van het Leids Universitair Studentenplatform (LUS). Jaarlijks eren zij een docent die zich ‘bijzonder verdienstelijk’ heeft gemaakt op het gebied van onderwijs. Alle studenten van de Universiteit Leiden kunnen een docent voordragen. Het LUS bezoekt enkele colleges van de voorgedragen docenten, waarna zij drie finalisten kiezen. Daarbij let het LUS onder meer op onderwijsinnovatie, interactie met studenten en in hoeverre de docent in staat is zijn of haar onderwijs blijvend te verbeteren. De winnaar krijgt een plek in de Leiden Teachers Academy en een beurs van 25.000 euro, te besteden aan onderwijsvernieuwing.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.