Universiteit Leiden

nl en

'Oudengels is supercool'

Zelfs grammatica maakt hij leuk door middel van een dansje en YouTube-clips. Zijn aanstekelijke enthousiasme en innovatieve onderwijsvormen leverden Thijs Porck, docent middeleeuws Engels, een nominatie op voor de LUS-Onderwijsprijs. Tijdens de opening van het academisch jaar op 2 september bleek Porck de winnaar.

Waarom hebben studenten jou genomineerd?

‘Ik was vereerd en erg verbaasd omdat ik twee jaar geleden ook al de shortlist haalde. Vermoedelijk waarderen mijn studenten het dat ik erg mijn best doe voor uitdagend en innovatief onderwijs. Naast essays laat ik hen bijvoorbeeld ook vlogs en blogs maken waardoor ze 21st century skills leren zoals werken met animaties en voice-overs. Ook probeer ik studenten mee te nemen in de academische wereld. Masterstudenten moeten een academisch congres organiseren waarvoor ze een fonds aanvragen, het congres leiden en hun eigen onderzoek presenteren. En ik stimuleer studenten een wetenschappelijk artikel te schrijven als hun scriptie goed is.

‘Kennelijk slaat dat aan want ik merk dat studenten enthousiast zijn tijdens colleges en vrijwillige excursies. We bezoeken bijvoorbeeld tentoonstellingen over middeleeuwse relieken of Tolkien, en vorig jaar heb ik studenten rondgeleid in Londen en Oxford. Mijn vakgebied is natuurlijk supercool en ik hoop dat mijn passie daarvoor aanstekelijk is.’

Thijs Porck: 'Ik probeer studenten mee te nemen in de academische wereld.'

Hoe draag je die passie uit?

‘Ik begin vaak met een aansprekende anekdote en illustreer die met een tekeningetje. Zoals bij  het verhaal van de middeleeuwse koning Æthelred the Unready (ca. 966-1016), de bijnaam kreeg hij postuum. Deze koning had een heel slechte reputatie en er is zelfs een anekdote dat hij als baby in de doopvont poepte. Daar maak ik een soort cartoon bij want dan begint iedereen de maandagochtend blij en wakker. Vervolgens bespreek ik het fenomeen van politiek gekleurde bronnen. Alle verhalen over deze koning zijn pas vijftig jaar later opgeschreven. Zo probeer ik geschiedenis te linken aan de actualiteit. Dat zoiets als fake news ook in de 11e eeuw bestond. Of hoe literatuur toen ook al gebruikt werd als traumaverwerking - in 793 was er een grote vikingaanval op Engeland en schreven monniken verdrietige gedichten over getroffen collega’s.’


Onderwerpen als vikingaanvallen zijn al snel boeiend. Hoe maak je grammatica sexy?

‘Grammatica kan inderdaad heel droog zijn. Dan moet je creatief zijn: ik heb bijvoorbeeld een soort K3-dansje bedacht voor een bepaalde categorie zwakke werkwoorden in het Oudengels. Als studenten dat dansje twee keer doen, zitten die werkwoorden in hun hoofd. Daarnaast ontwikkelde ik YouTube-clips waarin ik met animaties en aansprekende voorbeelden grammaticaregels uitleg. In het verleden vroegen studenten mij vaak om die regels herhaaldelijk uit te leggen. Dat is niet leuk voor studenten die het al in één keer snappen. Dankzij die clips kunnen studenten ieder in hun eigen tempo leren.’

Maak je die clips ook voor andere vakken?

‘Uit didactisch oogpunt doe ik dat voor vakken als cultuur en geschiedenis bewust niet want studenten moeten ook leren om goed op te letten en hoofd- en bijzaken te onderscheiden. In het echte leven wordt ook niet alles opgenomen en vervolgens aangeboden. Ik zorg wel voor interactie, bijvoorbeeld door met PresentersWall te werken: met hun smartphone geven ze door wat ze associëren bij het woord ‘heilige’ en zo ontstaat er een word cloud die meteen op het scherm verschijnt. Vervolgens geef ik het college aan de hand van hun woorden, zoals ‘relieken’ en ‘wonderen’.’

Hoe wil je de prijs van 25.000 euro besteden?

‘Studenten hebben vaak veel moeite met het schrijven van een scriptie en docenten steken veel energie in de begeleiding daarvan terwijl er niet veel uren voor staan. Ik wil een digitaal platform laten bouwen dat studenten een duidelijk overzicht geeft van wat er bij zo’n scriptie komt kijken en dat hen stimuleert om tijdig te beginnen. Daarbij wil ik ook werken met peer feedback: studenten lezen elkaars hoofdstukken en geven commentaar. Het platform moet ook momenten in het scriptieproces belonen. Zoals een virtuele badge behalen voor het maken van bepaalde opdrachten en een checklist tonen: je bent al halverwege, ga zo door! Wat mij betreft wordt het platform universiteitsbreed ingezet en biedt het een mooie oplossing voor zowel studenten als docenten.’

Tekst: Linda van Putten
Beeld: Sean van der Steen

Mail de redactie

Over de LUS-Onderwijsprijs

De winnaar van de LUS-Onderwijsprijs ontvangt 25.000 euro voor onderwijsdoeleinden en wordt lid van de Teacher's Academy. De drie genomineerden voor de LUS-onderwijsprijs waren Thijs Porck (Geesteswetenschappen), Francesco Ragazzi (Sociale Wetenschappen) en David Zetland (Leiden University College). 

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie