Universiteit Leiden

nl en
Buro JP

Opening honoursjaar in teken van 'de ander'

In de Hooglandse Kerk werd afgelopen maandag het honoursjaar 2019-2020 ingeluid door Dean Ton van Haaften. Ruim duizend nieuwe honoursstudenten zullen dit collegejaar deelnemen aan het onderwijs van de Honours Academy, dat de studenten naast hun reguliere studie volgen.

Hoogleraar Rechtssociologie Maartje van der Woude vertelt in haar openingslezing over ‘de ander’. Daarbij werkt ze het concept van ‘othering’ uit; het onderscheid maken tussen onszelf en anderen. ‘Door dit fenomeen is het eenvoudig om niet met andere groepen in contact te komen’, aldus de hoogleraar. Zo kan ongelijkheid tussen groepen ook groter worden.

Ex-gedetineerden

Dat de Honours Academy een proeftuin is voor onderwijsvernieuwing, blijkt dan ook uit het vak wat Van der Woude rond deze problematiek heeft opgezet. Met een vernieuwend multidisciplinair perspectief zocht ze met een groep van vijftien studenten de theorie over ongelijkheid op in de praktijk. De groep is in gesprek gegaan met groepen waarover vaak vooroordelen bestaan, zoals ex-gedetineerden en daklozen. Het vak stond in het teken van contact, ‘zodat wij bewust worden van de bubbel waar we in kunnen leven.’

De boodschap tijdens de opening van het honoursjaar is duidelijk: ‘Vorm je eigen mening en ga niet uit van die van anderen.’ In een gesprek met daklozen hebben de honoursstudenten met eigen ogen ontdekt dat vooroordelen niet waar hoeven te zijn, zegt Van der Woude, die de aanwezigen ook nog een les meegeeft: ‘Ontwikkel kritisch denkvermogen en wees niet bang om een eigen standpunt in te nemen.’

Rol die mensen verwachten

Na een muzikaal intermezzo van Pre-University College student Stefan Bele gaat de volgende spreker graag in op de boodschap van de hoogleraar. Cees Faes is alumnus van het Leiden Leadership Programme (LLP) voor masterstudenten. In zijn speech vertelt hij over zijn ervaringen als honoursstudent. Het LLP gaat volgens Faes vooral over persoonlijke ontwikkeling, waarmee hij een boodschap brengt die aansluit bij de vorige spreker. ‘Je moet geen rol aannemen naar wat er van je verwacht wordt, je moet teruggaan naar wat je zelf wilt.’

De Honours Academy gaat over het belang van het ‘ontdekken wat je wilt, wat je kunt en wie je bent.’ Zo leert een student tijdens het Leiden Leadership Programme zichzelf kennen en te vergelijken met zijn of haar eerdere zelf. Op deze manier ontdekken studenten of zij zichzelf verbeteren. 

De middag wordt afgesloten door Ton van Haaften, Dean van de Honours Academy. Hij bedankt de aanwezige studenten, docenten en andere betrokkenen bij het honoursonderwijs alvast voor ‘weer een jaar waar de multidisciplinaire aanpak van honoursstudenten zorgt voor creatieve en innovatieve oplossingen.’

Tekst: Thijs Endendijk
Fotografie: Buro JP
Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie