Universiteit Leiden

nl en

Verkennen van persoonlijke uitdagingen en een kijkje nemen in de praktijk.

Op vrijdag 21 februari 2020 heeft de vierde bijeenkomst van het Pre-Study Programme (PSP) plaatsgevonden. Dit keer waren alle groepjes op de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW).

In deze bijeenkomst zijn er drie activiteiten uitgevoerd:

  • de scholieren hebben zich verder verdiept in het verkennen van hun kwaliteiten en valkuilen/uitdagingen door het invullen van een kernkwadrant,
  • het maken van een plan van aanpak voor het uitvoeren van het onderzoek en
  • het bezoeken van een onderzoekslaboratorium.

Wat hebben we gedaan?

De bijeenkomst is geopend met een ijsbreker, namelijk: denk eens na over wat als er geen beperkingen waren, welk beroep zou je dan willen uitvoeren? En wat zegt dit over jou als persoon? Hierna is er dieper ingegaan op kwaliteiten en de daarbij behorende valkuilen. Hier is mee geoefend door het invullen van een kernkwadrant. Deze maakt overzichtelijk hoe kwaliteiten en valkuilen zijn verbonden en wat daar een uitdaging in kan zijn. Op basis van deze uitdaging hebben de scholieren concrete doelen opgesteld voor de rest van het project. Deze hebben betrekking op zowel het academische pad als het persoonlijke pad. Verder is er nagedacht over geschikte methoden voor het uitvoeren van het onderzoek en het concretiseren van de onderzoeksvraag en deelvragen. Tot slot is er een bezoek gebracht aan een onderzoeklaboratorium binnen de FSW. Hierbij hebben verschillende onderzoekers verteld over hun werkzaamheden en konden de scholieren ervaren hoe het is om deel te nemen aan een experiment.

 

Waarom doen we dit?

Het is belangrijk om te weten wat persoonlijke kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen zijn om te kunnen navigeren in het dagelijkse leven en het beste uit jezelf te halen. Met deze kennis, over wat valkuilen kunnen zijn, kan dit uiteindelijk worden omgezet in een kracht. Dit wordt gedaan door middel van concrete leerdoelen opstellen waaraan gewerkt kunnen worden. Daarnaast kan het maken van een plan van aanpak houvast geven bij het uitvoeren van onderzoek. Het bezoeken van het onderzoekslaboratorium is bedoeld om de scholieren een kijkje in de praktijk te geven.

Het PSP wordt gefinancierd door ECHO (OC&W) en uitgevoerd vanuit de POPcorner FSW onder leiding van Nadia Mansouri en coördinatie van Semiha Aydin. Algehele supervisie is van Janita Ravesloot.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.