Universiteit Leiden

nl en

Leiden Teachers' Academy telt vijf nieuwe leden

Vijf nieuwe docenten zijn toegetreden tot de Leiden University Teachers’ Academy. Leden van de Teachers’ Academy kunnen hun onderwijsvaardigheden verder ontwikkelen en wisselen ervaringen uit met elkaar en met de rest van de universiteit.

De vijf nieuwe leden zijn: Felienne Hermans (FWN), Alexandra Langers (LUMC), Arianne Pranger (LUMC), Brandon Zicha en Natasha van der Zwan (beiden FGGA). Elk jaar worden vier nieuwe fellows geselecteerd, uit voordrachten van de faculteiten, als zij aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze docenten onderscheiden zich bijvoorbeeld doordat zij zich actief inzetten voor onderwijsvernieuwing, continu werken aan hun eigen ontwikkeling en zoeken naar samenwerking met andere docenten buiten hun eigen discipline. De winnaar van de LUS Onderwijsprijs, dit jaar Arianna Pranger, wordt ook altijd automatisch Teaching Fellow.

De Leiden University Teachers’ Academy (LTA) bestaat uit 25 Teaching Fellows, onder wie nu dus de vijf nieuwe leden. De Leiden University Teachers’ Academy wil vanuit onze beste docenten universiteitsbreed de kwaliteit van het onderwijs bevorderen en onderwijsvernieuwing stimuleren. Naast de mogelijkheid om binnen de LTA kennis te delen en verder te leren, krijgen Teaching Fellows ook een subsidie van 25.000 euro voor het uitvoeren van een of meer projecten op het gebied van onderwijsvernieuwing. De vijf nieuwe leden hebben al een project ingediend waar zij mee aan de slag willen.

Arianne Pranger

Arianne Pranger is universitair docent in de master Farmacie en de winnaar van de Leidse Onderwijsprijs-op-afstand. Zij heeft de afgelopen maanden haar onderwijs zeer succesvol omgezet naar een online opzet, waarin studenten betrokken zijn en gemotiveerd worden om actief mee te doen. Ze gaat nu bedenken hoe zij het prijzengeld zal inzetten.

Felienne Hermans

Felienne Hermans, universitair hoofddocent bij Informatica gaat didactische strategieën van tweedetaalonderwijs toepassen op programmeeronderwijs. Studenten vinden programmeren vaak lastig, omdat er zowel logisch redeneren bij komt kijken als heel precies de juiste syntax kennen. Door gebruik te maken van lessen uit taalonderwijs hoopt ze het programmeeronderwijs te kunnen verbeteren. Ze maakt hierbij ook gebruik van de app Cerego die door LTA fellow Ludo Juurlink in Leiden werd geïntroduceerd. De Cerego app stimuleert studenten tot actief studeergedrag.

Alexandra Langers

Alexandra Langers (LUMC), specialist in maag-, darm- en leverziekten, ziet dat er de laatste jaren grote stappen zijn gezet op het gebied van digitaal toetsen en dat, mede door de COVID-epidemie, het digitaal en online onderwijs een enorme vlucht neemt. In haar project wil Langers nieuwe manieren van digitaal toetsen ontwikkelen.  Feit is dat de digitale toetsen op dit moment voor het grootste deel “gedigitaliseerde papieren toetsen” zijn. Daarmee worden de mogelijkheden van digitaal toetsen (nog) onvoldoende benut. Het doel van haar project is het implementeren van een nieuw vraagtype, de zogeheten very short answer questions, dat studenten aanzet tot een actievere manier van studeren. Ze werd onlangs geïnterviewd toen ze haar Senior Kwalificatie Onderwijs behaalde.

Brandon Zicha

Brandon Zicha is universitair docent bij het Leiden University College The Hague en experimenteert al jaren met online onderwijsmethodes en flipped classrooms. Mentorship, coaching en community zijn sleutelbegrippen in zijn visie op universitair onderwijs. Als Teaching Fellow wil hij een werkwijze ontwikkelen voor peer-to-peer coaching om gezamenlijk onderwijs te verbeteren en met elkaar het gesprek te voeren over wat goed en effectief onderwijs is. Zicha werd onlangs geïnterviewd toen hij zijn Senior Kwalificatie Onderwijs behaalde.

Natasha van der Zwan

Natasha van der Zwan is universitair docent bij Bestuurskunde. Zij heeft een online toolbox ontwikkeld met open educational resources (OER) voor het leren van onderzoeksvaardigheden en academische vaardigheden. Ze deelt deze toolbox via haar persoonlijke website, een Youtube-kanaal en zo mogelijk in een international peer-reviewed artikel. Als Teaching Fellow wil zij de Toolbox verder ontwikkelen en de toegankelijkheid voor alle docenten in Leiden verbeteren. Ze doet dit bijvoorbeeld door een open tekstboek en een handleiding op te stellen. Ook zal zij onderzoek doen naar de manier waarop docenten deze open and educational resources in hun eigen onderwijs kunnen integreren, zodat onderwijsvernieuwingen meer effect hebben.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.