LUC The Hague wederom gekozen tot beste University College van Nederland

Het Leiden University College The Hague heeft het zegel 'Topopleiding' ontvangen van de Keuzegids Universiteiten 2021. Het is de achtste keer op rij dat het Liberal Arts & Sciences- programma, dat zich richt op Global Challenges, het predicaat krijgt.

Leiden University College (LUC) eindigde opnieuw bovenaan in de ranking van alle University Colleges in Nederland. Het LUC kwam ook in 2020 binnen ook op de eerste plek als 'beste University College in Nederland'.

Uitstekend Onderwijs: Offline én Online

Volgens de Keuzegids Universiteiten 2020, bieden university colleges in het algemeen uitstekend onderwijs waarbij het Leiden University College The Hague de kroon spant. Prof. Dr. Judi Mesman (Decaan van LUC The Hague) en Lieke Schreel (Onderwijsdirecteur LUC The Hague) zijn erg trots op deze prestatie:

“Wat een geweldige prestatie, en een welverdiende beloning voor al het harde werk en de passie die onze stafleden door de jaren heen, offline én online, in het programma hebben gestoken. De sterkste kwaliteit van het LUC is dat we ons altijd ontwikkelen en evolueren, dat we mogelijkheden voor verbetering erkennen en niet de weg van de minste weerstand kiezen, In dit proces houden onze studenten ons scherp en dagen ze ons uit om het beter te doen waar we dat kunnen. Op het LUC zijn we allen tegelijkertijd leraar én leerling.

Staf en studenten van het LUC werken in onderwijs en onderzoek aan de grote maatschappelijke uitdagingen waar onze wereld voor staat, in nauwe samenwerking met gemeentelijke, lokale en internationale partners van de stad Den Haag.

De 'Topleiding' zegel van de Keuzegids Universiteiten 2021

Totaalscore

Universitaire opleidingen met meer dan 75 punten ontvangen het zegel 'Topopleiding' van de Keuzegids. Van de 63 Bachelor opleidingen die het label ontvingen, behaalde het Leiden University College in Den Haag een totaalscore van 91 uit 100 punten. Dit brengt LUC de derde plek in de top 5 van de algemene ranglijst van beste universitaire bacheloropleidingen in Nederland.

Den Haag

Het internationale honours college van de Universiteit Leiden is gevestigd in Den Haag en scoort uitstekend op de componenten programma, docenten, haalbaarheid en expertoordeel. LUC The Hague werd in 2010 opgericht met steun van de gemeente Den Haag en heeft jaarlijks zo'n 600 studenten en inmiddels een kleine 1200 alumni.

De Keuzegids Universiteiten wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie en beoordeelt en vergelijkt de kwaliteit van alle opleiding. Hiervoor maakt het gebruik van de resultaten van de Nationale Studenten Enquete (NSE) in combinatie met advies van experts die betrokken zijn bij de accreditatie. De NSe is het landelijke onderzoek waarbij studenten hun mening geven over de opleiding.

De beoordeling van de Keuzegids Universiteiten (2021) is grotendeels gebaseerd op de gegevens van jaarlijkse enquêtes die dateren uit het najaar van 2019. Als gevolg van COVID-19 is een meerderheid van de jaarlijkse onderzoeken (2020) uitgesteld of geannuleerd.

Tekst: Tim Roumen. Beeld: Shaw Fotografie.