Podcast: Carel Stolker over corona, vloggen en het zwarte gat

Over enkele weken neemt Carel Stolker afscheid als rector magnificus. In een dubbele aflevering van de podcast Enkeltje Wetenschap maken we de balans op: wat waren de belangrijkste lessen, hoe heeft hij de coronacrisis ervaren, en natuurlijk: wat doe je om het ‘zwarte gat’ te voorkomen? In een openhartig gesprek deelt Stolker zijn ervaringen.

In het afgelopen jaar voelde Stolker zich soms ‘een kapitein op een schip dat in de haven lag’, vertelt hij onder meer in de podcast. De Universiteit Leiden was immers voor een groot deel gesloten, en studeren en werken deden we veel vanuit huis. En dus moest Stolker op zoek naar een innovatieve manier om ‘het schip’ te blijven besturen. Dat deed hij onder meer met zijn vlogs, waarmee hij vooral onder studenten een zekere cultstatus kreeg.

Ook spraken we met Stolker over de periode na zijn pensioen. Als we de rector mogen geloven, liggen de mooiste jaren nog voor hem. Na ’22 jaar onderwijs volgen, 22 jaar onderwijs geven, en 22 jaar besturen’, is het volgende hoofdstuk aanbeland. In de podcast licht hij een tipje van de sluier op wat de komende 22 jaar voor hem in petto hebben. Natuurlijk vroegen we hem ook: kunnen we na zijn pensionering nog vlogs verwachten?

Over Enkeltje Wetenschap

In de podcast Enkeltje Wetenschap vertellen jonge wetenschappers van de Universiteit Leiden over hun onderzoek. In afleveringen van ongeveer 15 minuten krijg je een inkijkje in hun werk. Alle podcasts zijn hier terug te luisteren, en je kunt je abonneren via de volgende kanalen:

• Spotify
  • Soundcloud