Student Simon Vera in Trouw: 'Congolese ‘kunst’ in het museum is gemaakt voor Europese toeristen'

Voor de cursus 'Levend verleden', onderdeel van de BA Afrikaanse Talen en Culturen, moeten studenten onder andere een blogpost schrijven over de huidige stand van erfgoedbeleid ten opzichte van Afrikaans/koloniaal erfgoed in Nederland. Het opiniestuk van student Simon Vera verscheen in Trouw.

Simon schreef zijn bijdrage na een bezoek aan het Museum Volkenkunde. Hij keek er raar van op dat de Congosectie bestond uit alleen een lege muur, 'vanwege een schijnbare dreiging dat activisten iets zouden ­proberen mee te nemen'. Achter de muur staat de Congolese 'kunst'. Tussen aanhalingstekens, schrijft hij, want het betreft toeristische kunst gemaakt voor de Europese markt. Erbij een korte tekst met foto van de Nederlanse handelaar die de voorwerpen aan het museum gedoneerd heeft.

Simon concludeert dat er een gebrek is aan verantwoording voor de wandaden van de Europeanen in Afrika en de invloed daarvan op originele Afrikaanse culturen: 'Het blijft vooral bij de exotisering van het continent, verheerlijking van Europese donoren en het legitimeren van ons eigenaarschap van hun cultuur.'

Meer weten?

Het volledige opiniestuk van Simon Vera is terug te lezen op de website van Trouw.

Over de cursus 'Levend Verleden'

In deze inleidende cursus van de bachelor Afrikaanse Studies staat de Afrikaanse Geschiedenis centraal en de primaire bronnen, het erfgoed en de publieke geschiedenis van het Afrikaanse verleden. Het concept 'geschiedenis' en wat dit betekent voor mensen, voor hun samenlevingen en als discipline, staat centraal in deze cursus. Hoe worden gebeurtenissen, processen, ervaringen en percepties tot officiele of wetenschappelijke geschiedenis narratieven, hoe verhouden persoonlijke geschiedenissen zich tot de geschiedenis van groepen, instituties? En op welke manier wordt het Afrikaanse verleden zichtbaar en kenbaar gemaakt in de publieke sfeer alsook in de educatieve sfeer?

Meer informatie over 'Levend Verleden' is te vinden in de Studiegids.