Terugkijken: facultaire opening van 2021, het jaar van duurzaamheid en perspectief

Met een live online nieuwjaarsevenement vanuit de Oude Sterrewacht is op dinsdag 12 januari 2021 het nieuwe jaar ingeluid. Decaan Joanne van der Leun bracht een toost uit op 2021 en uiteraard werden de jaarlijkse Meijersprijzen en scriptieprijzen uitgereikt.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of
Medewerkers kregen een borrelbox thuisgestuurd om live tijdens de uitzending te kunnen proosten

Het evenement werd geopend door Joanne van der Leun, die 2021 bestempelde als het jaar met perspectief. 'We beginnen online, maar het wordt beter', sprak ze. Ook blikte ze terug op het afgelopen jaar, dat veel heeft gevraagd van alle studenten en medewerkers. 'Er moesten bergen worden verzet. En we hebben laten zien dat we dat kunnen.' Hoe het komende jaar eruit gaat zien is nog grotendeels onduidelijk, maar duurzaamheid gaat hoe dan ook een grote rol spelen. Van der Leun kondigde aan dat er binnenkort een groot seminar zal worden gehouden rond dit thema. Ze bracht een toost uit op het nieuwe jaar, samen met de medewerkers die het evenement via een livestream en met de opgestuurde en rijkelijk gevulde borrelbox volgden.

Het thema duurzaamheid stond ook centraal in de Meijerslezing, die werd verzorgd door Tanja Masson van het International Institute of Air and Space Law. Ze sprak onder meer over de grote hoeveelheid ruimtepuin in het heelal en wie daar juridisch aansprakelijk voor is. Daarnaast wees ze in haar lezing op de rol van lucht- en ruimtevaarttechniek bij het in kaart brengen van de verspreiding van de coronapandemie.

De quiz werd georganiseerd door Aoife Fleming en Jiahui Plomp

En hoe duurzaam is de Universiteit Leiden zelf? Dat kwam onder meer aan de orde in de nieuwjaarsquiz, georganiseerd door studenten Aoife Fleming en Jiahui Plomp. Uit de quiz, die werd gewonnen door promovenda Gieneke Wiggers, werd duidelijk dat de universiteit omgerekend meer dan 13 miljoen wettenbundels aan CO2 uitstoot.

Meijersprijzen en Scriptieprijzen

Vervolgens werden de Meijersprijzen uitgereikt voor het beste gepubliceerde artikel per facultair onderzoeksprogramma. Portefeuillehouder onderzoek Stefaan Van den Bogaert maakte bekend dat artikelen van Yannick van den Brink, Gitta Veldt, Jason Rudall, Eduard Fosch Villaronga, Esther Huiskers-Stoop, Philippe van Gruisen, Reijer Passchier en Melanie Fink deze keer in de prijzen zijn gevallen. Gitta Veldt en Reijer Passchier werden extra onderscheiden: zij kregen samen de Van Wersch Springplank Prijs toegekend.

Ten slotte werden de scriptieprijzen uitgereikt door hoogleraar Rechtsgeschiedenis Egbert Koops, die in zijn eigen achtertuin op jacht ging naar de beste scripties van het afgelopen jaar. Die waren van Sarah Deaney, Eline van Slijpe en Martin Hiess en zij winnen daarmee geldprijzen van respectievelijk 1000, 800 en 600 euro.