Ecoloog Michiel Veldhuis is de Ontdekker van het Jaar 2020

Michiel Veldhuis heeft bij de C.J. Kok Publieksprijs de meeste stemmen van het publiek gekregen en mag zich daarmee Ontdekker van het Jaar noemen. Veldhuis onderzoekt hoe klimaatverandering ecosystemen op de savannes in Afrika beïnvloedt en hoe we die ecosystemen kunnen beschermen.

Bij de stemming wist Veldhuis zeven andere genomineerden voor te blijven. Scheikundige Elliot Mock eindigde als tweede, natuurkundige Stefania Ketzetzi werd derde. Naast stemmen van collega’s kreeg Veldhuis ook veel stemmen van buitenaf. In totaal brachten 1570 mensen hun stem uit op een van de genomineerden.

Leeuwen en prooidieren

De ecoloog ontdekte dat leeuwen hun prooidieren beperken in hun mogelijkheden zich aan te passen aan een opwarmende aarde. De leeuwen jagen namelijk tijdens de koelere uren, waarmee ze hun prooidieren, zoals zebra’s en gnoes, dwingen om tijdens hetere momenten van de dag eten te zoeken. Hiermee toonde Veldhuis aan dat klimaatverandering niet alleen individuele soorten beïnvloedt, maar ook verhoudingen tussen soorten.

Over Michiel Veldhuis

Sinds zijn master Biologie in Groningen wijdt Michiel Veldhuis (1985) zijn onderzoek aan Afrikaanse wilde dieren. Deze interesse komt waarschijnlijk voort uit zijn geboorteland Zambia, waar hij tot zijn tweede woonde. Toen hij vijftien was, bezocht hij het land weer. Na zijn promotie in Groningen over Zuid-Afrikaanse ecosystemen deed hij postdocs in Groningen en Princeton (VS) over mens-natuur interacties in het Serengeti-Mara ecosysteem in Tanzania en Kenia. Sinds 2019 is hij verbonden aan het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden. In 2020 ontving hij een KNAW Early Career Award.

C.J. Kok Publieksprijs

Voor de jaarlijkse C.J. Kok Publieksprijs nomineert elk van onze acht instituten één onderzoeker die dat jaar een opmerkelijke ontdekking heeft gedaan, vandaar de bijnaam 'Ontdekker van het Jaar' voor de winnaar van de prijs. De prijs wordt toegekend na een openbare stemming. Interne stemmen, dus stemmen van collega's uit het eigen instituut, worden gewogen om te corrigeren voor de grootte van het instituut. Aan de C.J. Kok Publieksprijs is een geldbedrag van 2.500 euro verbonden.

Overige facultaire prijzen

Naast de publieksprijs zijn er nog drie facultaire prijzen. Afgelopen week kreeg Renske Donkers te horen dat ze de Young Star Award ontvangt voor haar bacheloronderzoek naar het modelleren van druppelvorming. Haar resultaten zijn belangrijk voor zeer nauwkeurige printers en medicijnafgifte in het lichaam.

Statistica Anja Rüten-Budde schreef volgens de jury het beste proefschrift van 2020 en won daarmee de C.J. Kok Juryprijs. Haar proefschrift resulteerde in een app die patiënten met wekedelentumoren en hun artsen helpt om weloverwogen keuzes te maken voor de behandeling.

Tot slot kregen drie docenten de titel Docent van het Jaar: Jörg Meyer, Thomas Nagler en Alexander van Oudenhoven. Studenten van onze faculteit wilden daarnaast álle docenten bedanken voor hun geweldige inzet in tijden van corona, iets wat ze met onderstaand filmpje deden:

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of