Eredoctoraat Graça Machel: fonds voor vrouwelijke Zuid-Afrikaanse studenten

Ter gelegenheid van het eredoctoraat voor de Mozambikaanse kinderrechtenactiviste Graça Machel is een fonds opgericht ter waarde van 60.000 euro, waarmee twee vrouwelijke studenten uit Zuid-Afrika in Leiden kunnen komen studeren.

Dat maakte decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid Joanne van der Leun bekend op de 446e dies natalis van de Universiteit Leiden. Van der Leun presenteerde het fonds nadat Machel haar eredoctoraat uitgereikt had gekregen.

Machel was voorgedragen voor het eredoctoraat door kinderrechten-hoogleraren Ton Liefaard en Julia Sloth-Nielsen. Machel werkte een groot deel van haar leven als kinderrechtenactiviste, waarbij ze onder meer streed tegen kindhuwelijken en tegen het gebruik van kindsoldaten. Momenteel is ze directeur van de School of Oriental and African Studies in Londen.

'Graça Machels rol al vooraanstaande pleitbezorger voor vrede, mensenrechten en kinderrechten is van fundamenteel belang gebleken om de vooruitzichten voor vrouwen en kinderen op een duurzame manier te verbeteren', zei Liefaard vlak voor de uitreiking van het eredoctoraat. 'Leiden Law School is ervan overtuigd dat mevrouw Machel een baken zal blijven voor veel van onze studenten en onderzoekers hier in Leiden en Den Haag. Want voor velen is ze een rolmodel, een icoon, en niet alleen in Afrika maar over de hele wereld.'

Graça Machel ontvangt het eredoctoraat digitaal: ze woonde de ceremonie bij via een livestream vanuit haar huis in Mozambique