Eduard Schmidt en Moniek Akerboom in Trouw over leiderschap binnen uitvoeringsorganisaties

Eduard Schmidt, universitair docent aan het Instituut Bestuurskunde en Moniek Akerboom, promovenda bij het Leiden Leadership Centre, stellen in Trouw dat voor goede uitvoering van publieke dienstverlening gemotiveerde en ondersteunde professionals essentieel zijn.

Volgens Schmidt en Akerboom is het rapport 'Klem tussen balie en beleid' van de Tijdelijke Commissie Uitvoeringsorganisaties een mijlpaal en is het voorstel om de uitvoerbaarheid van beleid en regels vooraf beter te toetsen sympathiek. Maar, zo stellen zij: 'tegelijkertijd is het een utopie om te denken dat we de uitvoerbaarheid vooraf volledig kunnen bepalen'. Om beleid goed uit te voeren, is het belangrijk constant een oor te luisteren te leggen bij professionals. Zij hebben contact met burgers en inzichten uit deze ontmoetingen moeten aanleiding zijn om beleid te herzien.

Leiderschap van leidinggevenden

Om echt zeggenschap van professionals te stimuleren, speelt leiderschap een cruciale rol. Leidinggevenden inspireren en motiveren medewerkers zelf tot bewogen beslissingen te komen als de regels schuren, om maatwerk mogelijk te maken. Ook beschermen leidinggevenden hun medewerkers wanneer er fouten worden gemaakt en oefenen zij een voorbeeldfunctie uit. Schmidt en Akerboom: 'Op die manier kan leiderschap van leidinggevenden binnen uitvoeringsorganisaties bijdragen aan de omstandigheden die echte zeggenschap (en daarme leiderschap) van professionals mogelijk maakt.'

Lees het hele artikel hier

Eduard Schmidt is universitair docent aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. Zijn onderzoek en onderwijs richt zich op leiderschap, organisatieverandering en het creëren van maatschappelijke meerwaarde door publieke organisaties, in het bijzonder in de zorg en het sociaal domein.