Eerstejaars bieden 'NAVO-crisis' het hoofd

Voor hun honoursstage maakten tweedejaarsstudenten van het Honours College 'Governance & Global Affairs' de serious game Fallen Angels. In het spel kruip je in de huid van de NAVO, die een crisis het hoofd moet bieden. Een nieuwe generatie honoursstudenten mocht de simulatie vorige maand als eerste uitproberen.

Als kennismaking met hun track Tackling Global Challenges komen de eerstejaarsstudenten terecht in een crisissituatie. Een helikopter is verdwenen bij de Russische grens. Het is essentieel dat de studenten de verdwenen bemanning terug weten te vinden, om de crisis snel en efficiënt op te lossen. Dit doen zij in vier groepen: Intelligence vindt informatie en deelt deze met andere groepen, Logistics bepaalt welke middelen waar gebruikt worden, Operations is verantwoordelijk voor de uitvoering van de missie en de Public Affairs Officers zijn de spreekbuis richting het publiek.

Overladen met informatie

De simulatie vindt plaats via communicatieplatform Discord. Elk team overlegt in een eigen kanaal, om vervolgens in een volgend kanaal hun bevindingen te delen met de andere teams. Andere ruimtes fungeren als briefingsruimte of als persconferentiezaal. Ondertussen komt er elk moment nieuwe informatie beschikbaar door de acties van de teams of via de Twitter-livestream. De online omgeving blijkt uitstekend geschikt voor zo’n dynamische opdracht. “Als we dit fysiek hadden moeten doen, hadden we een heel gebouw moeten afhuren”, aldus organisator Hidde.

Deelnemer Iris merkt op dat de opdracht erg chaotisch begint. “Er was zo veel informatie om te verwerken en dat onder grote tijdsdruk.” Dit verrast Hidde niet: “Een van onze doelen was om iedereen een information overload te laten ervaren. Door het hectische begin met de talloze informatie, moeten de deelnemers de informatie snel op rijtje zien te krijgen.” “Door de goede samenwerking tussen en binnen de teams ging dit wel erg snel,” voegt medeorganisator Helena toe.

Een onverwacht verzoek

Uiteindelijk voltooit de Leidse NAVO de missie met succes. Noah, Oliver, Helena en Hidde kijken met trots terug op de eerste sessie van hun zelfgemaakte NAVO-simulatie. “We vonden dat de meeste simulaties vooral zijn gebaseerd op diplomatiek en onderhandelen – wij wilden graag een casus waarbij diplomatie een minder geschikte oplossing is.”

De trotse makers van de NAVO-simulatie, die zij aan hun thuiswerkbureau's gemaakt hebben.

De organisatoren hebben veel werk in hun creatie gestoken. “We zijn al ruim een jaar bezig met de opzet, hebben al meerdere oefensessies gedaan en vanavond was het eindelijk zo ver.” Opvallend was de zorg waarmee alle documenten waren samengesteld. Er is zelfs contact opgenomen met de NAVO voor een realistischer spel. “Later kreeg ik een mail van het hoofdkantoor”, vertelt Oliver. “Ze vroegen of ik duidelijker in het document kon zetten dat het om een simulatie van de Universiteit Leiden ging. De NAVO kon onze documenten nauwelijks van hun eigen officiële documenten onderscheiden. Dat was wel een hoogtepunt!”

Tekst: Thijs Endendijk
Foto: studenten