FGGA brengt Kennis en Verdieping in nieuwe podcastserie

De Faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden is recent gestart met een nieuw initiatief in wetenschapscommunicatie en valorisatie. Samen met experts van de gelieerde instituten worden verschillende thema's en dossiers onder de loep genomen aan de hand van de actualiteit en recent gepubliceerde onderzoeksoutput.

Seizoen 1

In de eerste reeks nemen we verschillende beleidsthema's van het Instituut Bestuurskunde onder de loep. Denk daarbij aan dossiers als digitalisering, energietransitie en de arbeidsmarkt. Wat zijn de interessante onderzoeken waar onze deskundigen zich mee bezig houden? En wat is de invloed van de verkiezingsuitslag op deze thema's?

Digitalisering

In de eerste aflevering van de Podcastreeks Kennis en Verdieping staat het dossier Digitalisering centraal. Bram Klievink, Hoogleraar Digitalization and Public Policy aan het Instituut Bestuurskunde en het The Hague Centre for Digital Governance. Zijn interesse in onderzoek en onderwijs gaat uit naar de interactie tussen digitalisering en de overheidMaar wat verstaan we nou precies onder digitalisering? En wat doet Bestuurskunde in dat vakgebied? Ook bespreken we met Bram het nut en de noodzaak van een Ministerie van Digitale Zaken, het algoritmegebruik van de Belastingdienst in het rapport 'Aandacht voor Algoritmes' en blikken we terug op de uitslag van de verkiezingen.

Energietransitie

Eefje Cuppen Hoogleraar Governance of Sustainbility aan het Instituut Bestuurskunde, neemt ons mee in haar onderzoek rondom 'Energietransitie'. Wat is het belang van burgerfora bij klimaatbeleid? Daarover werd vlak voor de verkiezingen een rapport gepresenteerd onder leiding van oud – nationaal ombudsman Alex Brenninkmeijer. Deze commissie boog zich over de vraag hoe het volgende kabinet burgers beter kan betrekken bij het klimaatbeleid. Wat was de rol van Eefje in deze commissie? En welke gevolgen heeft de verkiezingsuitslag voor het klimaatbeleid?

Arbeidsmarkt

In de derde aflevering staat 'De Arbeidsmarkt' centraal. Te gast is Olaf van Vliet, Bijzonder Hoogleraar Sociale Zekerheid en Arbeidsmarktsbeleid in International Perspectief aan het Instituut Bestuurskunde en de afdeling Economie van de Universiteit Leiden. Met hem gaan we het hebben over de veranderingen op de arbeidsmarkt en de aanbelevingen van de commissie regulering van Werk (Commissie- Borstlap). Waar moet het nieuwe kabinet straks als eerste mee aan de slag zodra de formatie rond is?

Luister naar de Podcastreeks: Kennis en Verdieping

Klik hier om de podcast te openen

De Faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden brengt de Podcast: Kennis en Verdieping. Dat doen we samen met experts van onze instituten, technische ondersteuning van het FGGA Future Learning Office en studioapparatuur van Institute for Security and Global Affairs

Staflid aan één van onze instituten en ideeen voor een podcast? Neem dan contact met ons op via email.