Tweede Kamerverkiezingen: wat zegt de wetenschap?

Vandaag zijn de Tweede Kamerverkiezingen - hoewel de stembussen eigenlijk al twee dagen geopend waren in verband met de coronamaatregelen. Leidse onderzoekers en studenten zijn op allerlei manieren betrokken, en analyseren de campagne en mogelijke uitslagen.

Hoe zwevende kiezers de verkiezingsuitslag kunnen beïnvloeden

Weet jij al wat je gaat stemmen? Of ben je een echte zwevende kiezer? Wetenschapper Frans Jacobs onderzoekt hoe de steun voor opinies verandert als mensen met verschillende meningen elkaar ontmoeten. ‘Als we de verkiezingen wegens corona hadden uitgesteld, had dat de einduitslag enorm kunnen beïnvloeden.’

Leidse wetenschappers duiden verkiezingen in online sessie

Tijdens de online paneldiscussie ‘Het spel en de macht’ op 9 maart bespraken zes leden van het Leidse Centrum voor Nederlandse Politiek en Bestuur de trends van de huidige en voorgaande Tweede Kamerverkiezingen. Wordt het nog spannend, deze campagne? ‘Waarschijnlijk gaat Baudet nog wel iets doen.’

Vier verklaringen waarom er dit jaar zoveel politieke partijen meedoen aan de verkiezingen

Sinds de Tweede Wereldoorlog deden er nooit zóveel partijen mee aan de landelijke verkiezingen. Simon Otjes, universitair docent Nederlandse politiek, doet onderzoek naar nieuwe politieke partijen en verklaart waarom er deze verkiezingen zoveel partijen zijn die meedoen.

Peter Burger bij Nieuwsuur over complottheorieën Forum-kandidaat

Peter Burger, universitair docent journalistiek en factchecker bij NieuwsCheckers, heeft ontdekt dat een kandidaat op de kieslijst van Forum voor Democratie complottheorieën verspreidt. Burger vertelt bij Nieuwsuur over zijn toevallige vondst.

Barkhuysen en Van Emmerik over doorwerking mensenrechtenverdragen en verkiezingsprogramma’s

Tom Barkhuysen en Michiel van Emmerik schreven een blog in het kader van een verkiezingsserie van www.nederlandserechtsstaat.nl over de doorwerking van mensenrechtenverdragen (met name het EVRM) en verkiezingsprogramma’s.

Wimar Bolhuis over de CPB-doorrekening van de verkiezingsprogramma's

Op maandag 1 maart 2021 presenteerde het Centraal Planbureau (CPB) de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen. Wat zijn de belangrijkste conclusies? En heeft een doorrekening zin in deze onzekere tijden van corona?

Student Zeineb Romdhane: minister van De nieuwe democratie

Net opgericht: een schaduwkabinet bestaande uit studenten van alle universiteiten dat het komende jaar bovenop de politiek zit. De studenten willen zo laten weten dat vooruitgang niet kan zonder academisch onderzoek en onderwijs. Masterstudent Midden-Oostenstudies Zeineb Romdhane is minister van De nieuwe democratie.

Student Neele Boelens: ‘Ik vind het belangrijk om jongeren naar de stembus te krijgen’

Neele Boelens is bestuurslid bij DWARS, de jongerenorganisatie van GroenLinks. Daarnaast volgt ze twee studies aan de Universiteit Leiden: Taalwetenschap en Bestuurskunde. Een druk jaar, zeker met de verkiezingen voor de deur.

Nieuw boek hoogleraar Wim Voermans: Het land moet bestuurd worden

In een versplinterd politiek landschap werden de afgelopen tien jaar de grootste systeemveranderingen van na de Tweede Wereldoorlog doorgevoerd. De arbeidsmarkt, de woningmarkt, de energiemarkt, het bankenstelsel, het pensioenstelsel, het zorgstelsel, om er maar een paar te noemen, gingen allemaal op de schop. Hoe kon dat met kabinetten die opereerden zonder een vaste meerderheid in het parlement?

Henk te Velde in de Volkskrant over polderen

Zeg je Nederlandse politiek, dan zeg je polderen. In de Volkskrant geeft hoogleraar Henk te Velde zijn visie op de hang naar consensus.