Ludo Jongen over #metoo in Lanseloet van Denemarken

In de rubriek 'Ophef' van de NRC wordt iedere week ophef in de wetenschap besproken. In de laatste week van maart ging het over een discussie omtrent een mogelijk #metoo geval in het Middelnederlandse toneelstuk Lanseloet van Denemarken. Onder andere docent Ludo Jongen gaf zijn interpretatie van deze scene.

In de betreffende scene weet Lanseloet de vrouwelijke protagonist Sanderijn met een list zijn kamer in te krijgen. Wat er precies gebeurt is niet duidelijk, maar Sanderijn vertelt ons later dat ze haar maagdelijkheid is verloren. Over deze scene onstond discussie op de site neerlandistiek.nl, want is er in deze scene sprake van verkrachting?

Jongen stelt in zijn column dat dit niet het geval is, maar dat het past binnen het motief van de 'amor hereos'. Het idee achter dit motief is dat mensen doodziek kunnen worden door een gebroken hart, en dat dit alleen genezen kan worden door met het object van de verliefdheid naar bed te gaan. Volgens Jongens interpretatie denkt Sanderijn dat Lanseloet lijdt aan een gebroken hart en stemt ze daardoor in met de seks.

In een andere column op neerlandistiek.nl reageert Cécile de Morrée van de Radboud Universiteit onder andere op de column van Jongen. Dat er geen sprake was van geweld, zou volgens de Morrée niet betekenen dat verkrachting uitgesloten kon worden.

Meer weten?

Het volledige artikel over het debat op neerlandistiek.nl is terug te lezen op de website van het NRC.