Ben je geinteresseerd in Marokko? Volg een minor in Rabat!

Studenten die geïnteresseerd zijn in Marokko kunnen zich inschrijven voor de Engelstalige minor ‘Culture and Society in Morocco’ die in september van start gaat aan het NIMAR in Rabat, Marokko! De minor is toegankelijk voor alle studenten die studeren aan Nederlandse Universiteiten.

Het programma

Culture and Society in Morocco

Tijdens het najaarssemester biedt het NIMAR een multidisciplinaire minor (30 EC) aan met een focus op sociale wetenschappen en geesteswetenschappen. De minor biedt een gedegen training in etnografische onderzoeksvaardigheden. Studenten leren tijdens een veldwerkperiode van 5 weken hoe ze een onderzoeksplan kunnen ontwerpen en hun eigen kwalitatief onderzoek kunnen uitvoeren. Dit is een uitstekende voorbereiding op het schrijven van een BA-scriptie of een MA in sociale wetenschappen.

Linguistic and Cultural Diversity in Morocco

Tijdens het voorjaarssemester (30 EC) krijgen studenten een uitgebreide opleiding in de Marokkaanse talen en cultuur. Studenten Arabisch volgen diverse cursussen Modern Standaard Arabisch en Marokkaans Arabisch. Studenten uit andere disciplines, zoals Moderne Midden-Oostenstudies en Internationale Studies, ontwikkelen hun taalvaardigheid in het Arabisch of Frans naast een opleiding in etnografisch onderzoek.

Complementaire semesters

Beide programma's omvatten excursies en lezingen door Marokkaanse academici en leden van het maatschappelijk middenveld. De onderwerpen verschillen per semester. Taalcursussen (Arabisch of Frans) maken ook deel uit van beide programma's.
Studenten hebben ook de mogelijkheid om de complementaire semesters te combineren tot een verblijf van maximaal één jaar en 45 of 60 EC te behalen.

Onderzoek in Marokko

NIMAR kan studenten helpen die een BA of MA onderzoeksproject in Marokko willen doen of stage willen lopen. Studenten en onderzoekers kunnen gebruik maken van de faciliteiten van het NIMAR en hulp krijgen bij het aanvragen van Marokkaanse onderzoeksvergunningen of het vinden van woonruimte (gastgezinnen of appartementen).

Extra activiteiten voor studenten

NIMAR organiseert het hele jaar door verschillende studiereizen van meerdere instituten en verschillende honoursprogramma's. Daarnaast organiseert NIMAR verschillende academische bijeenkomsten zoals lezingen, conferenties en colloquia.

Rabat

Rabat -de hoofdstad van Marokko- is een goed georganiseerde, veilige stad aan de Atlantische kust waar studenten op een prettige manier kennis kunnen maken met het Noord-Afrikaanse leven.
Souhaib Ben Kchouh, student van een eerder NIMAR-minorprogramma in Rabat vertelt over zijn studie-ervaring in de Marokkaanse hoofdstad: “Rabat lijkt een Westerse stad, maar je kunt er veel nieuwe ervaringen opdoen. Elke dag in Rabat is een avontuur en er zijn ontelbare cafés te ontdekken waar je huiswerk kunt maken en je onder de locals kunt begeven.”

Praktische informatie

De Engelstalige minor duurt van september tot december en is 30 EC waard. Het programma is zowel toegankelijk voor tweede- als derdejaarsstudenten.

• Je kan je aanmelden voor deze minor tussen 3 mei en 15 juli
  • Stel je vragen en kom proeven aan de deze minor tijdens de online Minorenmarkt op 30 maart.
  • Mogelijk moet door coronamaatregelen worden uitgeweken naar een online programma
  • Meer informatie vind je op de website van het NIMAR

Meer informatie en aanmelden

Wat is het NIMAR?

Het Nederlands Instituut Marokko (NIMAR), het Nederlandse expertisecentrum voor Marokkostudies, is sinds januari 2016 onderdeel van de Faculteit Geesteswetenschappen aan de Universiteit Leiden. Het NIMAR verzorgt onderwijs, faciliteert onderzoek en draagt actief bij aan de kennis in Nederland van de Marokkaanse talen, culturen en samenleving.

Bekijk de video over studeren in Marokko

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of