Nadine Akkerman in (inter)nationale media over nieuwe computertechniek

Met geavanceerde technologie is het een internationaal team gelukt om een zeventiende-eeuwse brief te lezen, zonder daarvoor het zegel te verbreken. Nadine Akkerman, universitair hoofddocent vroegmoderne Engelse letterkunde, is co-auteur van het artikel dat daarover verscheen in Nature Communications. Het werd breed opgepakt in (inter)nationale media.

“Onze blijheid toen dat gelukt was, is niet te beschrijven”, vertelt Akkerman in Trouw. De vouwtechniek vertelt namelijk veel over de bestemming van de brief. “Wie wilde voorkomen dat anderen stiekem zouden meelezen, vouwde zijn brief op zo’n manier dat je hem kapot trekt als je niet weet hoe je hem moet openen.” Het hele artikel in Trouw is te lezen op de website van de krant.

Meer weten?

Akkerman is ook geïnterviewd door  RTL Nieuws en NRC. Andere media, zoals NOS, de Volkskrant, NU.nl, Omroep West en het Leidsch Dagblad berichtten eveneens uitgebreid over het onderzoek. Ook werd de ontdekking internationaal opgepikt. Onder meer CNN en The Wall Street Journal  hebben er aandacht aan besteed.