Student Support Services FSW activiteiten april 2021

De POPcorner, Career Service en Community Engagement Service helpen je graag verder tijdens je studieloopbaan. Elke maand vind je hier een overzicht van onze activiteiten!

Career Service FSW

De Career Service van de Faculteit der Sociale Wetenschappen begeleidt studenten en recent afgestudeerden bij de overstap van studie naar eerste baan en bij studie(her)keuze- en loopbaanvragen in de bachelor en master.
Uitgebreide informatie over je loopbaanplanning en voorbereiding op de arbeidsmarkt vind je op de Leiden University Career Zone!

Workshops/events in april

12-16 april      Online Campus The Hague Career Event 2021 (ENG)
13 april Online Workshop Carrière Stress! Hoe ga je ermee om? (NL)
19 april Online Career College Working in Consultancy (ENG)
22 april Online workshop Wat heb ik een werkgever te bieden? (NL)

CV en LinkedIn profiel service
Career Service FSW heeft een gratis CV & LinkedIn service! Stuur je CV en/of Linkedin profiel url naar slsfsw@fsw.leidenuniv.nl en je zult binnen 5 werkdagen een reactie met feedback ontvangen.
Liever face to face advies? Maak hier een online afspraak en bespreek je cv en/of LinkedIn profiel met de student-assistenten van de Career Service FSW tijdens een (online) afspraak.

POPcorner

De POPcorner ondersteunt studenten bij het vinden van hun weg in studie en studentenleven. Bij twijfels over je studie-aanpak of vragen over het verder ontwikkelen van je studievaardigheden, maar ook als je meer uit je studietijd wilt halen en iets voor je medestudenten wil betekenen, ben je bij de POPcorner aan het juiste adres.
De POPcorner faciliteert activiteiten waarbinnen je kunt werken aan jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Workshops/events in april

7 april Workshop Effectief studeren
15 april Workshop Time management
21 april          Workshop Tentamens maken + tentamenzelfvertrouwen

Doorlopende activiteiten:

Community Engagement Service (CES)

De Community Engagement Service (CES) van de Faculteit Sociale Wetenschappen richt zich op het informeren, adviseren en begeleiden van studenten richting relevante (extra-curriculaire) werkervaring, met een belangrijke focus op vrijwilligerswerk.
Zou je meer praktijkervaring willen opdoen? Jezelf verder willen ontwikkelen, ook buiten het onderwijscurriculum? Denk eens aan vrijwilligerswerk! Daar zijn heel veel mogelijkheden, in verschillende sectoren, met verschillende doelgroepen, voor flexibele uren.

Waarom vrijwilligerswerk?

• Je bent maatschappelijk betrokken, je kunt iets voor een ander betekenen;
  • Je doet praktische ervaring op, qua werkzaamheden en/of ervaring met doelgroepen;
  • Je kunt je kennis en vaardigheden inzetten en je ook persoonlijk en professioneel verder ontwikkelen;
  • Het is een goede manier om je te oriënteren op de arbeidsmarkt/ om meer zicht krijgen op het werkveld en je eigen loopbaanwensen;
  • Je leert nieuwe mensen kennen en kunt je netwerk opbouwen;
  • Je bouwt je cv op!
  • Werkgevers vinden vrijwilligerswerk een belangrijk onderdeel van je profiel.

Kijk op de LU Career Zone voor meer informatie over vrijwilligerswerk en waar je leuke vacatures kunt vinden.

De ‘Student Experience’ van deze maand

Abel liep stage bij Jinek! Lees meer over zijn ervaringen:

‘’Ik ben Abel van de Sluis, derdejaars student politicologie. Naast mijn fascinatie voor politiek, heb ik ook journalistiek altijd interessant gevonden. Daarom volg ik dit jaar een minor Journalistiek en Nieuwe Media. Een pluspunt aan deze minor is dat je ook de mogelijkheid krijgt om stage te lopen. Ik wilde graag stage gaan lopen, om op deze manier te kijken of het journalistieke werk daadwerkelijk iets voor mij is, of dat ik na mijn studie toch een andere kant op wil. Ik loop sinds half januari stage bij de talkshow Jinek, waar ik me ook veel met politiek bezighoudt. Ik assisteer veelal politiek verslaggever Jaïr Ferwerda bij het voorbereiden en maken van zijn reportages. Zo houd ik contact met woordvoerders van ministers of voorlichters van politieke partijen en stel ik vragenlijsten op. Het is voor mij een mooie uitdaging om mijn kennis van en interesse voor politiek en journalistiek op deze manier te combineren! Ik raad het alle studenten aan om verschillende vakgebieden te ontdekken; zo kan je erachter komen wat je precies wilt gaan doen. Als ik mij niet had verdiept in de journalistiek, zou ik altijd blijven twijfelen of ik toch niet die kant op wilde. En ook als iets minder geschikt voor jou blijkt dan je dacht is dat leerzaam: dan kun je die sector afstrepen!’’

Abel heeft zijn stage gevonden via de website mediastages.nl. Dit kan een goede plek zijn om te beginnen met zoeken. Neem ook eens een kijkje op de Leiden University Job Portal voor meer vacatures!