Ruim 3600 euro naar #wakeuptocorona dankzij NSE-respondenten

De afgelopen weken hebben duizenden studenten van de Universiteit Leiden de Nationale Studenten Enquête (NSE) ingevuld. Als dank hiervoor doneert de universiteit een bedrag van €3.637,75 aan #wakeuptocorona.

In zeven weken tijd werd de NSE door 14.551 studenten van de Universiteit Leiden ingevuld - een responspercentage van bijna 45%. Dit was zowel procentueel als in absolute aantallen het hoogst van alle universiteiten in Nederland. De NSE is een grootschalig landelijk onderzoek waarin studenten hun mening geven over hun opleiding, bijvoorbeeld over de inhoud, de studiebegeleiding en de aansluiting op de arbeidsmarkt.

Dit jaar droegen studenten met het invullen van de enquête niet alleen bij aan beter onderwijs, maar ook aan onderzoek naar het coronavirus. De universiteit doneert voor iedere student die de NSE invulde €0,25 aan de crowdfundingsactie van het LUF #wakeuptocorona, en dat leverde een totale donatie op van €3.637,75.

#wakeuptocorona

De crowdfundingsactie #wakeuptocorona is een initiatief van het Leids Universiteits Fonds (LUF) in samenwerking met de Bontius Stichting van het LUMC en draagt bij aan Leids onderzoek naar het coronavirus. Op 17 maart overhandigde Zoë van Litsenburg, assessor van de Faculteit der Archeologie, namens Universiteit Leiden de cheque aan Lilian Visscher, directeur van het LUF. Van Litsenburg: ‘Ik ben erg blij dat zoveel studenten de moeite hebben genomen om de enquête in te vullen. Het is waardevolle feedback voor de opleidingen, maar het is ook geweldig dat de universiteit dankzij hun betrokkenheid zo’n mooi bedrag doneert aan het onderzoek naar het coronavirus. Wij hebben dat ook steeds benadrukt bij het oproepen van de studenten – al hebben wij onze studenten ook cupcakes beloofd om de opkomst te vergroten. Die gaat de studievereniging van Archeologie binnenkort bakken.’

Visscher: ‘Het is fantastisch dat de studenten zo massaal gehoor hebben gegeven aan de oproep om hun mening te laten horen via de NSE en daarmee deze donatie mogelijk hebben gemaakt. Hiermee steunen zij het onderzoek naar het coronavirus, dat nu een volgende fase ingaat.’ Hoogleraar Eric Snijder vertelde daar onlangs nog in een interview over. Hij zei toen dat de volgende uitdaging is om ervoor te zorgen dat we in de toekomst beter zijn voorbereid op nieuwe pandemieën.

In de tuin van de Oude UB ontvangt Lilian Visscher (directeur LUF) uit handen van Archeologie-assessor Zoë Van Litsenburg de cheque voor #wakeuptocorona

Resultaten NSE verwacht in juni

Het donatiebedrag is berekend op basis van voorlopige responscijfers. Deze worden mogelijk nog bijgesteld, bijvoorbeeld om te corrigeren voor onvolledig ingevulde enquêtes. Het donatiebedrag zal niet worden gewijzigd. De (meeste) uitkomsten van de NSE komen op 23 juni beschikbaar. In de periode daarna komen geleidelijk aan meer uitkomsten beschikbaar. Hiervoor moet namelijk het volledige responsdatabestand worden verwerkt met opsplitsingen naar bijvoorbeeld opleidingen, de open antwoorden en de analyse van de universiteitsbrede uitkomsten. De NSE is voor de Universiteit Leiden een belangrijk feedbackinstrument en dankzij deze hoge respons zullen de resultaten nog beter bruikbaar zijn. Met de uitkomsten gaat de universiteit op alle niveaus aan de slag om zo het onderwijs en voorzieningen te verbeteren - van het College van Bestuur tot de Opleidingscommissies.

Het LUF, ook voor studenten

Naast de crowdfundingsactie #wakeuptocorona steunt het LUF ook op andere manieren onderzoek en onderwijs. Directeur Lilian Visscher: 'We verstrekken subsidies aan projecten van faculteiten en steunen talentvolle wetenschappers. Maar ook studenten kunnen een beroep doen op het LUF voor activiteiten die hun studie meerwaarde geven, zoals een studieperiode in het buitenland of voor het organiseren van inhoudelijke bijeenkomsten door studie- of studentenverenigingen. Speciaal voor studenten hebben we bovendien het studentlidmaatschap, waarmee zij een studie- of studentenvereniging naar keuze steunen.'