Anne Meuwese en Bart Custers in Trouw over corona-apps

Naarmate meer mensen gevaccineerd zijn, kan de samenleving langzamerhand weer verder open. Technologie, zoals het coronapaspoort en andere apps, kan daarbij helpen. Kunstmatige intelligentie zou het vaccinatiepaspoort en de coronamelder grote meerwaarde kunnen bieden, betogen Anne Meuwese en Bart Custers in Trouw op 1 april 2021.

Ter ondersteuning van de vele maatregelen gericht op het gedrag van burgers bleek inzet van allerlei technologie tot nu toe niet haalbaar. De aard van de benodigde persoonsgegevens leidde tot zo veel privacyzorgen, dat zelfs een vrij beperkte toepassing zoals de coronamelder-app geen doorslaand succes is. Meer geavanceerde technologie zoals artificiële intelligentie (AI), zou corona-uitbraken waarschijnlijk vrij nauwkeurig kunnen voorspellen en traceren, als een algoritme toegang zou hebben tot een grote hoeveelheid locatie- en gezondheidsgegevens, stellen Meuwese (hoogleraar publiekrecht en bestuur van AI) en Custers (hoogleraar law & data science) in Trouw.

Hoewel zorgen over veiligheid van gegevens en privacy terecht zijn, wordt (te) weinig nagedacht over mogelijkheden binnen deze randvoorwaarden. Er bestaan namelijk ook oplossingen die goed beveiligd en privacyvriendelijk zijn. De afwezigheid van AI-toepassingen in het bestrijden van de crisis laat wel zien wat we mogelijk te winnen hebben bij het investeren in het verbeteren van dataveiligheid en privacy. De Universiteit Leiden is betrokken bij de ontwikkeling van technologie die het opheffen van de coronamaatregelen kan versnellen.