Archeologiedocumentaire in première tijdens Week van de Klassieken

Voor de jaarlijkse Week van de Klassieken maakte Dr. Marike van Aerde, met haar team, een documentaire over haar archeologisch onderzoeksproject. In de film, genaamd Van Aksum tot India: De Inclusieve Oudheid, reflecteert het team op interacties tussen de Grieken en Romeinen en de wijdere antieke wereld, van het Afrikaanse koninkrijk Aksum tot India. De documentaire is nu online beschikbaar.

Bekijk de documentaire online

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Première

De documentaire ging op zondag 11 april 2021 in première in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden, gevolgd door een live Q&A met dr. Marike van Aerde en masterstudent Alexander Mohns. Ondanks de coronarestricties was het een feestelijke avond. Zo'n 400 mensen bekeken de live-vertoning vanuit huis. De Q&A die daarop volgde, met de Egyptische tempel als decor, vormde een mooie bekroning op de avond.

Dr. Marike van Aerde en Alexander Mohns tijdens de Q&A

Over de documentaire

Wanneer we spreken van de oudheid, doelen we meestal op de antieke Griekse en Romeinse geschiedenis – ook bekend als de Klassieken. De oudheid kende echter een grote diversiteit aan culturen en beschavingen. Talrijke interacties en contacten tussen deze culturen leidden wederom tot innovaties en historische veranderingen. De Grieken en Romeinen maakten hier een belangrijk deel van uit, maar zij waren zeker niet de enigen.

In de documentaire 'Van Aksum tot India: de inclusieve oudheid' nemen archeoloog dr. Marike van Aerde en haar internationale promovendi en MA studenten u mee langs enkele spraakmakende voorbeelden van dit soort cultuurcontact in de oudheid. Via presentaties van materiaal uit Leidse musea (Rijksmuseum van Oudheden en Museum Volkenkunde), evenals bijdragen vanuit locaties in India, Italië en de Arabische woestijn, reist u mee van Aksum tot India.

Projectwebsite

Meer informatie over de documentaire en het onderzoeksproject vindt u op de projectwebsite.