Flitsinterview met alumna en kersvers Tweede Kamerlid Mariëlle Paul

Tijdens coronatijd én net na de 'functie elders'-affaire met frisse moed de Tweede Kamer in stappen: alumna Mariëlle heeft er zin in om wezenlijk bij te kunnen dragen aan de maatschappij.

Waarom koos je voor een studie in Leiden? Was het wat je ervan had verwacht?

Ik ben in 1985 Internationaal Recht in Leiden gaan studeren omdat de studie daar goed stond aangeschreven en de stad me erg leuk én overzichtelijk leek. Ik ben opgegroeid in een dorpje in de buurt van Eindhoven. Leiden voelde dus toen als echt ‘een grote stad’. De realiteit strookte helemaal met mijn verwachtingen.

Wat voor soort student was je?

Mijn motto was (en is) work hard, play hard. Ik was serieus bezig met mijn studie. Ik deed veel inhoudelijke en bestuurlijke dingen daarnaast: bestuurslid VJSL, praeses Volkenrechtelijk Dispuut Telders, Jessup Moot Court Competition en redactielid Leiden Journal of International Law. Daarnaast had ik veel lol met mijn jaarclubje en huisgenoten en werkte ik meerdere dagen in de week bij boekhandel Kooyker, wat me een aardig zakcentje opleverde.

Is er een docent/vak/college/student die je je specifiek herinnert en waarom? Is er een memorabel moment uit je studententijd dat je wilt delen?

Professor Kooijmans, hoogleraar Volkenrecht, was belangrijk voor mij. Hij wist theorie en praktijk fantastisch met elkaar te verbinden, ook vanuit zijn ervaringen bij de VN. Hij was een boeiende man met veel humor en een excellente ‘storyteller’. Ik ben bij professor Kooijmans afgestudeerd en hij was ook nauw betrokken bij ons Jessup-pleitteam.

Ik heb ook zeker een memorabel moment: in 1989 viel de Berlijnse Muur. Dit maakte sowieso persoonlijk veel indruk op me. Bovendien, naar aanleiding van deze impactvolle gebeurtenis, pushte en steunde Kooijmans me om vanuit het Volkenrechtelijk Dispuut Telders een paneldiscussie te organiseren. Binnen een paar dagen hebben we dit uit de grond gestampt, waarbij we dankzij hem topsprekers wisten te strikken als Max van der Stoel en Otto von der Gablentz, en het event bovendien mochten organiseren in het Groot Auditorium van het Academiegebouw.

Mariëlle Paul

Je hebt een niet-juridisch carrièrepad gekozen. Sterker nog, je hebt in veel verschillende branches gewerkt. Zou je dit aanraden en welke baan vond je het meest verrassend?

Tijdens mijn studie ben ik me al op het bedrijfsleven gaan oriënteren (summercourse Unilever, business course Procter & Gamble, buitenlandstage in Stockholm voor ABN - net voor de fusie met Amro). Elke sector en functie heeft weer zijn eigen dynamiek en inhoudelijke uitdagingen. Wat ik mooi vond om te ervaren, was dat mijn studie Internationaal Recht ook een mooie basis bood voor mijn activiteiten in een commerciële omgeving – met voor mij totaal nieuwe vakgebieden (marketing, communicatie, sales, hr, logistiek etc.)

Als je het over mocht doen, zou je dan weer hetzelfde kiezen? Of zou je vanwege je huidige carrière als Kamerlid wellicht bv politicologie of bestuurskunde gekozen hebben? Waarom wel/niet?

Waarschijnlijk zou ik weer precies dezelfde studie doen. Belangrijke keuzevakken, zoals politieke theorieën en internationale (economische) betrekkingen, zijn ook zeker waardevol in mijn huidige werk. En als ik minder praktisch/toegepast zou denken en zou doen wat ik als tiener aanvankelijk wilde, dan zou ik klassieke talen en archeologie gaan studeren. Op de middelbare school vond ik Latijn en Grieks erg boeiend en ik was er goed in. Vergeet ook niet dat in die periode de Indiana Jones-films erg populair waren. Ik zag het wel zitten om de vrouwelijke Indiana te worden, haha. Misschien ga ik dat wel na mijn pensioen doen!

Je bent net begonnen. Kun je al wat vertellen over je baan als Tweede Kamerlid?

Ik ben amper een week geleden beëdigd. De eerste week was überhaupt turbulent door alle politieke verwikkelingen. En ik ben me nog volop aan het inwerken en inlezen in mijn portefeuille (internationale handel, ontwikkelingssamenwerking, groeifonds, macro-economie en Europese economie). Ik vind het mooi om in deze fase van mijn leven, na 30 jaar in het bedrijfsleven aan commerciële doelstellingen te hebben gewerkt, nu te mogen bijdragen aan de samenleving als geheel. Er is veel te leren en veel te doen. Ik heb er zin in!

Wat voor impact heeft deze coronatijd voor jou?

Net als de meeste mensen ben ik nu al meer dan een jaar veelal online (vanuit huis) aan het werk. Hoewel ik inmiddels gewend ben aan die eindeloze Teams- en Zoom-sessies, mis ik het live contact wel steeds meer. Bij de start in een nieuwe rol is dit ook extra lastig. En privé mis ik de etentjes, borrels, concerten en reisjes met vrienden en familie. Persoonlijk contact is toch het allerfijnst!

Je hebt waarschijnlijk weinig vrije tijd, maar er is er toch een Netflix- of andere film of serie of boek dat je absoluut wilt aanraden aan je mede-alumni?

Ik ben een tijdje terug begonnen in Het Bureau van J.J. Voskuil. Ik wilde de reeks al heel lang lezen, maar hikte ertegenaan vanwege de omvang. Ik ben nu deel 2 aan het lezen. Fenomenaal dat een boek waarin eigenlijk niks bijzonders gebeurt, zo onderhoudend en hilarisch kan zijn. Ik verheug me erop dat ik nog vijf delen voor de boeg heb. Absolute aanrader!