Universiteit Leiden

nl en

Jesper gaat voor persoonlijk en maatschappelijk ondernemen

Jesper van Loon, tweedejaars BioFarmaceutische Wetenschappen is full swing ondernemer. Als minderjarige begon hij met jeugdvriend Max al het bedrijf BLIJLES Bollenstreek. Inmiddels is het uitgebreid naar Midden-Holland en de Haarlemmermeer. ‘Dit is wat ik wil, maar ik maak wel mijn bachelor af. Je moet een plan B hebben.’

De geschiedenis van de vriendschap van Jesper van Loon met zijn net zo jonge zakenpartner Max Uphoff is een verhaal op zich: ze leerden elkaar kennen op de basisschool in Lisse, trokken altijd samen op en lieten elkaar niet meer los. Ze gingen naar verschillende vwo’s maar gaven wel allebei bijles. Dat was het aangrijpingspunt voor hun bedrijf BLIJLES (inderdaad BLIJ, met een L). Vanuit de visie ‘willen helpen’ begonnen de scholieren gewoon. Max was het eerst 18, hij schreef het bedrijf in bij de Kamer van Koophandel, Jesper liet zich bijschrijven toen ook hij meerderjarig werd. Inmiddels hebben ze honderden leerlingen aan bijleshulp geholpen, en enthousiaste studenten en scholieren aan een bijbaan. Bijles kan van alles zijn, van huiswerkbegeleiding en hulp bij één vak tot examentraining.

Jesper van Loon BLIJLES
Jesper van Loon en BLIJLES-docent Marc Joman deelden snoep uit tijdens examentrainingen op het Fioretti College Lisse.

Match Generator

Max, de alfa, ging Philosophy, Politics and Economics studeren aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Jesper, de bèta, koos voor BioFarmaceutische Wetenschappen in Leiden. ‘De motivatie voor die keuze was dat mijn vader kanker heeft gehad. Hij is daarvan hersteld maar het leek me mooi ooit iets te kunnen betekenen voor mensen met kanker. Ik heb altijd anderen willen helpen, dat zit in mijn aard. Dat dat nu een vorm heeft gekregen in BLIJLES is prima. We willen echt kinderen vooruit helpen, van basisschool tot en met voortgezet onderwijs.’BLIJLES onderscheidt zich volgens Jesper van andere bijlesinstituten doordat het persoonlijk en maatschappelijk gericht is. ‘We vragen niet meer dan vijftien euro per uur en in het geval van groepjes – van maximaal vier scholieren – zelfs maar 6,50 euro. Zo willen we bijles voor iedereen bereikbaar houden.’ Individuele bijlessen kunnen worden afgenomen in pakketten van vijf, tien of vijftien lessen; hoe groter het pakket, hoe goedkoper per les.

Jesper van Loon BLIJLES
Jesper in het nieuwe kantoor.

Het persoonlijke zit ‘m mede in het matchen van docenten met bijlesleerlingen. Dat gebeurt met behulp van een systeem dat de studenten zelf hebben bedacht en dat is ontwikkeld in samenwerking met Leidse psychologiepromovendi die onderzoek deden naar brein en cognitie: de Match Generator. ‘Zowel docenten als leerlingen vullen een vragenlijst in waarin ook wordt gevraagd wat de liefhebberijen zijn en wat voor persoon men is. In het systeem zoeken we vervolgens de optimale match tussen leerling en docent. Op wetenschappelijke basis. Het werkt zoals we verwachtten: het contact tussen leerling en docent is gezelliger en verloopt soepeler.’

Het is de bedoeling dat het geven van individuele bijles of les in kleine groepjes, digitaal blijft. Dat scheelt reistijd en het is handiger voor het matchen: afstand speelt immers geen rol.

Honkbalclub helpen

Persoonlijk is ook dat de ondernemers alle docenten kennen en zich voor hen openstellen. ‘Ik stuur elke dag zo’n vijftig docenten aan’, zegt Jesper. ‘Ze vragen bijvoorbeeld hoe ze bepaalde zaken moeten aanpakken.’

En ook: beide eigenaren proberen de klantenkring uit te breiden via netwerken. Ze zetten eveneens in op vaste relaties met scholen, zoals ze die met het Fioretticollege (Hillegom en Lisse) hebben, en met sociaal-maatschappelijke instellingen met het doel projecten op te zetten. Een voorbeeld van een sociaal-maatschappelijk project is de samenwerking met een honkbalclub waar een selectiegroepje traint. ‘De trainer vertelde dat bijna al zijn pupillen bleven zitten omdat ze liever voetbalden dan huiswerk maakten. Wij hebben er huiswerkbegeleiding opgezet die vóór elke training is gepland. Daar is iedereen blij van geworden. De pupillen doen het beter, zowel op school als in het veld. Ze zijn volgens de trainer rustiger. Het contract hebben we met de sportclub maar de ouders betalen ook een bijdrage voor de begeleiding.‘

Jesper van Loon BLIJLES
Huiswerkbegeleiding bij de honkbalvereniging.

Werkverdeling

Inmiddels heeft zich een werkverdeling ontwikkeld: het aansturen van docenten en de administratie liggen voornamelijk op Jespers bordje. Max is vooral de netwerker. Hij legt contacten en zoekt naar  problemen waar BLIJLES de oplossing voor kan bieden. En hoe gaat het met de studie? Jesper vertelt dat hij op één vak na zijn propedeuse BioFarmaceutische Wetenschappen in een jaar heeft gehaald. De lockdown was een geluk bij een ongeluk. ‘Dat scheelt natuurlijk reistijd. Ik vond het programma ook niet zo heel zwaar. Het tweede jaar is zwaarder. Als het niet meer lukt om de studie en het bedrijf te combineren, zorgen we ervoor dat er iemand klaar staat om mij te vervangen. Ik trek me dan even terug om me volledig op mijn studie te storten.’ Hij wil de bachelor per se afmaken. ‘Je moet een plan B hebben voor het geval dat we om de een of andere reden moeten of willen stoppen met het bedrijf.’ Waar het nu op neer komt, vertelt Jesper, is dat hij overdag voornamelijk in zijn bedrijf werkt en ’s avonds studeert. Na de bachelor wil hij zeker door met BLIJLES. ‘We wisten van niks en hadden geen cent maar het is ontzettend leuk om je te mengen in dat volwassen wereldje van het ondernemen en iets op te bouwen. Het is je kindje, het is jouw verantwoordelijkheid en je ziet het groeien. En dan te zien dat je effectief bent is echt heel erg mooi. Om geld is het ons nooit te doen geweest.’

Veel zelf uitvinden

De studenten hebben heel veel moeten uitvogelen: wat is de juiste rechtspersoon voor zo’n bedrijf, hoe zit het met de belastingen, hoe richt je de administratie in en nog veel meer. Veel hebben ze kunnen leren van bedrijvige familieleden. Als ze straks afgestudeerd zijn, wordt hun fiscale positie ook volwassen, wat heel anders is dan student zijn en 6.500 euro belastingvrij mogen bijverdienen. En ze willen het bedrijf blijven ontwikkelen. ‘We willen verder professionaliseren. Algemene voorwaarden en een privacy statement hebben we, we willen een strutuur aanbrengen die past bij verdere uitbreiding. We kunnen het dan immers ook niet meer alleen doen. We willen ook verder investeren in de Match Generator.’ De eigenaren – Jesper neemt geen enkele keer het woord ‘directeur’ in de mond – willen na de uitbreiding naar de Haarlemmermeer en Midden-Holland, de vleugels verder uitslaan. Misschien wel heel Nederland veroveren.

Tekst: Corine Hendriks
Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.