Karwan Fatah-Black in Trouw over slavernij in Suriname

‘In werkelijkheid was de trans-Atlantische slavernij een geschiedenis van ontmenselijking, dwang, geweld en verzet’, schrijft universitair docent Karwan Fatah-Black in Trouw. Daarmee reageert hij op beweringen die emeritus hoogleraar Piet Emmer eerder deed in dezelfde krant.

Emmer stelde dat het Rijksmuseum een verkeerd beeld van slavernij schetst. In een educatief magazine dat het museum uitbrengt, zou het middelbare scholieren opzadelen met ‘het racistische en achterhaalde beeld van de slaaf als sullige, gedweeë Sambo.’ Volgens Emmer waren de omstandigheden op plantages niet altijd slechter dan in Europa.

Extreme stress en ondervoeding

Fatah-Black brengt daartegen in dat uit recent onderzoek blijkt dat de slaafgemaakten wel degelijk onder onmenselijke omstandigheden hebben geleefd: “Onderzoek van Felicia Fricke naar botten op Nederlands-Caribische eilanden laat de impact zien van de trans-Atlantische overtocht: een onderbreking in de groei door een periode van extreme stress en ondervoeding. Het is in de botten bovendien zichtbaar dat zij daarna zwaar fysiek werk hebben verricht.”

Meer weten?

Het hele artikel kun je lezen op de website van Trouw.