Universiteit Leiden

nl en

Koningin Máxima op werkbezoek bij studenten die bijles geven

Studenten die meedoen aan 'StudentinzetopSchool' helpen scholieren en doen tegelijkertijd zelf waardevolle onderwijservaring op. In een digitaal werkbezoek op 13 april ging koningin Máxima in gesprek met scholieren, studenten en onderwijsmedewerkers. Ze sprak ook met Leidse deelnemers. ‘Lesgeven is prachtig maar ook complex.’

Een digitale bijeenkomst is voor velen de alledaagse realiteit maar die wordt wel weer bijzonder als je vanuit je studentenkamer of schoolbieb praat met koningin Máxima, die inbelt vanuit haar rijk gedecoreerde werkkamer in het paleis. Studenten van diverse universiteiten vertelden over hun ervaringen in het onderwijs en leerlingen legden uit hoe dat bevalt. Máxima maakte duidelijk dat zij, ook als moeder van drie kinderen met grotendeels thuisonderwijs, het grote belang ziet van deze extra ondersteuning. Want het valt niet mee om je kind met bijvoorbeeld natuurkunde te helpen als je zelf geen bèta bent, zo kon de koningin zich voorstellen.    

werkbezoek koningin Máxima
Digitaal ervaringen uitwisselen.

Leerachterstand door thuisonderwijs

Veel scholieren hebben door het thuisonderwijs een forse achterstand opgelopen en dat probleem is extra nijpend voor examenleerlingen, vertelde Ralph Meulenbroeks. Hij is een van de initiatiefnemers van het landelijke platform StudentinzetopSchool dat bemiddelt tussen vraag van scholen en aanbod van studenten. Inmiddels hebben ruim duizend studenten van acht universiteiten en hogescholen zich aangemeld. Achtenveertig scholen vragen om hulp en dit aantal zal waarschijnlijk snel toenemen. Meulenbroeks: ‘Dit is een noodsituatie en met de inzet van studenten willen we de negatieve gevolgen van de coronamaatregelen beperken.’ Er waren al diverse kleinschalige initiatieven, maar het platform verbindt al die projecten nu met elkaar en zorgt voor een nieuwe impuls. 

Praten met koningin Máxima op werkbezoek
Dalton-leerling Indira Korver krijgt bijles van de Leidse student Sem Grootscholten (rechts). Foto: Martin Helleman

Meer individuele aandacht

Onze leerlingen zijn enthousiast, aldus Katrien van de Gevel, rector van het Dalton in Den Haag. Op haar school werkt onder andere de Leidse bestuurskundestudent Sem Grootscholten. Hij geeft ondersteuningslessen in economie en natuurkunde en verzorgt bijlessen aan kleine groepjes. Indira Korver is een van zijn 4-havo-leerlingen. ‘Het gaat een stuk beter nu ik meer individuele aandacht krijg’, zei Indira. ‘Want in de klas moet een docent vaak zijn aandacht zien te verdelen over minstens vijfentwintig leerlingen.’ Sems methode – leerlingen eerst laten discussiëren over de mogelijke oplossingen – slaat aan. Sem: ‘Ik probeer ze elkaars leraar te laten zijn. Want je snapt het pas goed als je het kunt uitleggen.’  

Onderwijscursus door het ICLON 

Elke deelnemende universiteit verzorgt een spoedcursus onderwijs voor de eigen studenten voordat ze aan de slag gaan. In Leiden wordt deze gegeven door het ICLON, het onderwijsexpertisecentrum van de universiteit. Arthur Pormes van het ICLON vertelde hoe studenten in korte tijd leren om leerlingen te begeleiden. ‘Lesgeven is prachtig maar ook complex. Met behulp van gefilmde lessituaties krijgen studenten praktische adviezen. Ze leren als een arts een diagnose te stellen. Wat snapt een leerling niet? En dan is het belangrijk om niet meteen het antwoord te geven maar eerst tegenvragen te stellen zodat de leerlingen zelf het inzicht ontwikkelen.’ 

Arthur Pormes van het ICLON.

Aansluiten bij belevingswereld jongeren

De koningin was benieuwd waarom de studenten zich hadden aangemeld als bijlesdocent. Sem: ‘Dit leek me een uitgelezen kans om scholieren te helpen en tegelijkertijd leer ik zelf ook heel veel van deze onderwijservaring. Bijvoorbeeld hoe het is om voor een hele klas te staan: alle leerlingen moeten het begrijpen maar je moet ook tempo houden.’

Leerlingen motiveren is een grote uitdaging, vooral in coronatijden, zo bleek uit de gesprekken. Studenten kunnen vaak makkelijker de juiste snaar raken omdat ze beter de belevingswereld van jongeren snappen, aldus Marjolein Gelauff, projectleider van de Universiteit Utrecht. ‘Hierdoor kunnen ze leerlingen echt inspireren: vakken die ze eerst moeilijk vonden, beginnen ze nu juist leuk te vinden.’ Dalton-rector Katrien van de Gevel beaamde dat en bekijkt nog of ze in meer klassen studenten gaat inzetten.

Terugkeren als zij-instromer

Máxima wilde ook weten wat de ambitie is van StudentinzetopSchool op de langere termijn. Meulenbroeks benadrukte dat het platform ook in post-coronatijden nodig zal zijn om meer studenten te interesseren voor het onderwijs en zo het lerarentekort tegen te gaan. De koningin vroeg tot slot of de deelnemende studenten verder willen in het onderwijs. Sem verklaarde wel een tijd in het onderwijs te willen werken, maar wil op dit moment nog niet meteen de lerarenopleiding doen na zijn afstuderen. Máxima wist nog wel een mooie tussenoplossing voor de ambitieuze student: hij kan altijd nog docent worden als zij-instromer.

Binnen de Universiteit Leiden coördineert het ICLON de inzet van studenten in het voorgezet onderwijs. Geïntereseerde studenten kunnen zich tot 16 april aanmelden voor een onderwijstraining. Na die datum komen ze op de reservelijst. Neem voor meer informatie contact op met Hanny Gijsman.

Tekst: Linda van Putten
Bannerfoto: Martin Helleman

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.