Leidse schatten lanceren tweedelige podcastspecial over Leids oorlogsverleden

Podcastmakers Leidse Schatten (bekend van hun serie over Leidse onruststokers) komen op 4 en 5 mei met een tweedelige-podcastspecial over de Tweede Wereldoorlog. In deze special worden de verhalen verteld van twee Leidenaren in de oorlogsjaren: een Joodse dagboekschrijver en een verzetsvrouw met Friese wortels.

Dagboekschrijver

De eerste aflevering wordt op 4 mei gepubliceerd. Alumni Relations Officer Sanderien de Jong vertelt daarin over het dagboek van journalist Isidoor Leman, dat zij voor het NIOD transcribeerde. Isidoor Leman was een actieve en geliefde Leidenaar. Als Joodse directeur werd hij aan het begin van de oorlog ontslagen bij de bekende drukkerij Batteljee en Terpstra. Dankzij een flinke dosis geluk ontsnapten hij en zijn vrouw Maria Leman aan twee razzia’s, waarna zij besloten onder te duiken in de Achterhoek.

Verzetsvrouw

Op Bevrijdingsdag komt de tweede aflevering online. Schrijfster Lidy Thijsen vertelt het verhaal van Sietske Buitenveld, een Leidse verzetsvrouw die opgroeide op het Friese platteland. Sietske was verpleegkundige en deed gedurende de oorlog onder meer mee aan gewapende acties. Daarnaast leidde ze, onder het oog van de Duitsers, een kinderopvang aan de Witte Singel voor kinderen van vermiste of vermoorde verzetsstrijders. De Bevrijdingsdag was voor Sietske zenuwslopend. Waar waren de Duitse soldaten toe in staat nu zij de oorlog verloren hadden?

Waar vind je de podcast?

De podcast-special is onder andere te beluisteren op Spotify via Leidse Schatten en op de website en het podcastkanaal van Oud Leiden. Houd voor meer informatie de Facebookpagina Leidse Schatten in de gaten of de Instagram.