Sara Polak bij Over The Hill over Biden als de nieuwe Roosevelt

In de podcast 'Over the Hill' van het Haagsch College interviewt journalist Laila Frank Nederlanders die een speciale band hebben met Amerika. In de aflevering van 29 maart was universitair docent Amerikanistiek Sara Polak te gast. Zij ging in op de vraag waarom president Joe Biden gezien wordt als de nieuwe Franklin Roosevelt en besprak of dit terecht is.

Roosevelt is beroemd om zijn ‘New Deal’: een groot economisch en sociaal hervormingspakket waarmee hij Amerika uit de crisis van de jaren 30 hielp. Biden probeert een soortgelijke boost aan de Amerikaanse economie te geven om zo het land door de coronacrisis heen te helpen. Polak stelt in de podcast dat de vergelijking tussen FDR en Biden desondanks niet helemaal terecht is. Ze zegt onder andere dat de paniek veel groter was in de tijd van Roosevelt, waardoor hij meer slagkracht kreeg. Volgens haar wil Biden door middel van retoriek de urgentie van dat moment recreëren.

Meer weten?

De volledige aflevering van Over the Hill met Sara Polak is terug te luisteren via de website van het Haagsch College en is ook terug te vinden op Spotify