Universiteit Leiden

nl en

Yra van Dijk in NRC over een brede visie op onderwijs

Arbeidsproductiviteit van afgestudeerden mag niet het primaire doel zijn van onderwijs. Dat stelt hoogleraar Yra van Dijk samen met andere wetenschappers in NRC.

De ondertekenaars van het artikel reageren op de verkenningsnotitie Beleidsopties voor Groei. Zij vinden dat economische groei niet het hoofddoel van onderwijs mag zijn en dat digitalisering ongeschikt is als middel om werkdruk te verlagen. 'Maar digitalisering is geen pleister op alle wonden en onderwijs dient niet enkel de economie. Het gaat vooral om de vorming van mensen – nu én op de lange termijn.'

De ondertekenaars stellen daarom dat het onderwijs terug moet naar de basis. 'Goed onderwijs maakt onze economie innovatief en competitief, maar dat is niet het primaire doel van onderwijs. Goed onderwijs begint bij de basis, bij de ontwikkeling van een onderzoekende houding, creatieve manieren van denken en vaardigheden als rekenen, lezen en schrijven, liefst in verschillende talen. Het doel is om breed en kritisch te leren denken. Laat het onderwijs zich daarom niet blindstaren op digitalisatie.'

Meer weten?

Het hele artikel is te lezen op de website van NRC.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.