Joris Larik krijgt beurs bij NIAS

Dr. Joris Larik, universitair docent aan het Leiden University College in Den Haag, is geselecteerd voor een fellowship aan het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) in Amsterdam.

Tijdens zijn fellowship zal Dr. Larik onderzoek doen naar een fundamentele vraag: Was Brexit het waard als het gaat om het sluiten van handelsovereenkomsten over de hele wereld? Voor sommigen is het einde van het Britse lidmaatschap reden voor een feestje. 'Global Britain' kan zich gaan richten op het sluiten van lucratieve handelsovereenkomsten over de hele wereld. Voor anderen is het juist het collectieve economische gewicht van de EU dat vruchten afwerpt bij internationale verdragsonderhandelingen en het EU-lidmaatschap de moeite waard maakt in een steeds uitdagendere mondiale omgeving. Wat deze tegengestelde standpunten gemeen hebben, is dat ze eerder gebaseerd zijn op onbewezen veronderstellingen dan op empirisch onderbouwd onderzoek. Brexit, een ongekende gebeurtenis in de geschiedenis van de EU, biedt een kans om de toegevoegde waarde van de Unie voor haar lidstaten en burgers in de wereld te testen.

Het NIAS Fellowship stelt Dr. Larik in staat om gedurende een periode van vijf maanden in het academisch jaar 2021/22 aan zijn project te werken. Hij zal deel gaan uitmaken van een gemeenschap van onafhankelijke denkers, in een collaboratieve omgeving waar de ruimte wordt gecreëerd om nieuwe vragen te stellen over de grenzen van de disciplines heen. NIAS Fellows worden geselecteerd via een zeer competitief extern beoordelingsproces op basis van de kwaliteit van het onderzoeksvoorstel.

Over NIAS-KNAW

Het NIAS is een intellectueel toevluchtsoord voor internationale onderzoekers, schrijvers, journalisten en kunstenaars om hun onderzoek of projecten voort te zetten, te werken in een interdisciplinaire omgeving en hun kennis te delen met de samenleving. Het biedt een gevarieerde jaargroep van ongeveer 60 NIAS Fellows de gelegenheid zich te wijden aan een onafhankelijk onderzoeksproject. NIAS is het oudste Institute for Advanced Study in Europa met als missie het bevorderen van nieuwsgierigheids gedreven onderzoek. Het is een instituut van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en is gevestigd in Amsterdam.