Leidse studenten becommentariëren live games op Twitch

Drie Leidse studenten gaan hun kennis delen over geschiedenis terwijl ze videogames spelen. De livestreams vinden plaats op het populaire streamingplatform Twitch. Ze zijn onderdeel van het project ‘Streaming the Past’. De eerste livestream is donderdag 20 mei.

In ‘Streaming the Past’ nemen de Leidse studenten kijkers mee naar het verleden terwijl ze historische videogames spelen. Op deze manier hopen ze jongeren op een leuke en interactieve manier iets te leren over verschillende historische periodes en gebeurtenissen.

Eerste livestream

Schakel donderdag 20 mei om 15:00 in op Twitch.tv voor de kick-off aflevering. In deze aflevering vertellen de studenten en Leids archeoloog Angus Mol over het project en spelen ze een historische versie van het op Twitch immens populaire Among Us.

NWA-beurs

‘Streaming the Past’ is een initiatief van een groep onderzoekers van de Faculteit Geesteswetenschappen en Archeologie in samenwerking met de VALUE Foundation. De onderzoekers hopen met dit project kennis op te doen over wetenschapscommunicatie via digitale kanalen, zoals Twitch. Het project ontving hiervoor een NWA-wetenschapscommunicatiebeurs.

Twitch.tv

De universiteit Leiden is de eerste universiteit ter wereld die actief is op het livestreamplatform Twitch. Op Twitch komen dagelijks miljoenen mensen bijeen om naar streams te kijken. In deze streams geven gamers en vloggers live commentaar en kunnen kijkers met elkaar chatten.

Van de oude Grieken tot de Russische revolutie

Voor het project werden studenten gezocht die affiniteit hadden met geschiedenis en die het leuk vonden om te gamen. Vanaf donderdag gaan studenten Eva Kruijt (Research Master Arts and Literature), Nina Mohammed Bagher Beik (Bachelor Security Studies) en Sophie Paauw (Bachelor Archeologie) verschillende games spelen.

Sophie speelt bijvoorbeeld de popuplaire Assassin’s Creed games in de serie ‘Stealthing through History’. Hier komen de Russische en Franse revoluties aan bod, maar ook de Renaissance en de Griekse bronstijd.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Tekst: Julian Vlasblom