Virtueel voorbereiden op practicumonderwijs

Studenten beter voorbereiden op hun practica, zodat ze er meer van leren. Op die manier willen Marjo de Graauw en haar collega’s het bètaonderwijs vernieuwen. Samen gaan ze interactief lesmateriaal ontwikkelen om studenten kennis te laten maken met laboratoriumonderwijs. Ze ontvangen hiervoor een SURF-subsidie van €100.000.

‘Practicumonderwijs is essentieel voor onze bacheloropleiding Bio-Farmaceutische Wetenschappen (BFW)’, vertelt De Graauw, universitair docent bij het LACDR. ‘Maar de meeste nieuwe studenten hebben hier nauwelijks ervaring mee. Ze staan ineens in een laboratorium vol onbekende materialen waarin ze bijvoorbeeld eiwitexpressie moeten bestuderen met eveneens onbekende technieken en apparaten.’

Geen tijd over voor verdieping

De Graauw legt uit dat al die nieuwe informatie bij de studenten voor een cognitieve overload zorgt. En dat leidt ertoe dat docenten kostbare practicumtijd voornamelijk moeten besteden aan het uitleggen van praktische zaken en de werking van de apparatuur. De Graauw: ‘Zo blijft er nauwelijks tijd over voor meer diepgang. Denk bijvoorbeeld aan teamdiscussies over onderzoeksresultaten en de interpretatie hiervan. Juist dat soort leeractiviteiten tillen het onderwijs naar een hoger niveau.’

Interactief lesmateriaal om studenten voor te bereiden

De Graauw en haar team willen daarom interactief lesmateriaal ontwikkelen waarmee studenten zich online kunnen voorbereiden op hun practica. Zo blijft er tijdens de practica meer tijd over voor verdieping, zonder dat het de docenten extra onderwijstijd kost.

Deze interactieve labprotocollen  bestaan straks uit videomateriaal, foto’s en schematische weergaven van de experimenten. Ook komt er een begeleidende database met vragen gelinkt aan het interactieve videomateriaal.

Niet alleen voor BFW

Het projectteam ontwikkelt het materiaal in eerste instantie voor de ruim 1000 bachelorstudenten van BFW. Maar ook de bacheloropleidingen Biologie en Chemie kunnen het materiaal gebruiken. De materialen zijn straks ook beschikbaar voor vergelijkbare opleidingen aan andere instellingen. Voor het eigen onderwijs biedt het team de materialen aan middels het reeds bestaande platform LabBuddy.De andere ruim twintig instellingen die dit platform gebruiken, krijgen op die manier ook direct beschikking over de interactieve labprotocollen.

Klaar om mooi materiaal te maken

De Graauw heeft in ieder geval veel zin om te starten met het nieuwe project. ‘Er zijn tijdens het schrijven van ons voorstel zoveel mooie ideeën voor video’s langskomen. Ik kan niet wachten om te zien welke leermaterialen we samen gaan creëren. Op naar een nog betere voorbereiding op practica en inhoudelijke discussie in de laboratoriumzalen!’

Practica-symposium

Marjo de Graauw en haar team organiseren samen met Janine Geerling en de oprichters van LabBuddy het landelijk symposium Present Day Practicals. Hier kunnen practica-docenten elkaar (twee)jaarlijks inspireren en kennis delen met een grote community.