Het Leidse Babylab-team in het Leidsch Dagblad over het Babylab

Het Leidse Babylab-team vertelt in het Leidsch Dagblad over het Babylab van de Universiteit Leiden en het 'Many Babies Consortium'. Het samenwerkingsverband herhaalt belangrijke onderzoeken op het gebied van taalontwikkeling en sociale cognitie.

Veel universiteiten wereldwijd hebben een eigen babylab, waar onderzoeken met baby's worden gedaan, bijvoorbeeld op het gebied van taalverwerving. Maar onderzoek naar de ontwikkeling van baby's bleek in twee derde van de gevallen niet herhaalbaar te zijn, aldus Claartje Levelt, hoogleraar eerste taalverwerving.

Many Babies Consortium

Daarom verenigden meer dan 500 babylaboratoria zich in het 'Many Babies Consortium' - ook de 4 Nederlandse babylabs. Het consortium 'repliceert' belangrijke onderzoeken op het gebied van taalontwikkeling en sociale cognitie.

Een voorbeeld van zo'n Many Babies-onderzoek gaat over de vraag wanneer baby’s in staat zijn om te begrijpen wat een ander denkt of weet. "Kleuters van een jaar of 4 hebben daar zeker inzicht in, maar er zijn aanwijzingen dat ze dat ook al weten rond hun 18de maand", zegt universitair docent Szilvia Biro van het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden.

Meer weten?

Lees dan het volledige artikel op de website van het Leidsch Dagblad (€).