Interview financieren in netwerken: de netwerksubsidie

Wat is een netwerksubsidie en wat maakt dit onderwerp zo interessant om promotie-onderzoek naar te verrichten? Hierover zijn Demy Jongkind, Annemarie Drahmann en Cynthia Bockstart geïnterviewd voor Vigilate. Dit is het interne magazine van de provincie Zuid-Holland.

Demy: “Ik doe graag onderzoek dat maatschappelijk relevant is. De samenleving verandert sneller dan het recht. We zijn al veel verder met netwerken dan waar de wet rekening mee houdt.”

De netwerksubsidie is een nieuwe subsidievorm waarbij meerdere partijen zijn betrokken bij de verwezenlijking van een gesubsidieerd project. Demy Jongkind doet onder begeleiding van Willemien den Ouden (hoogleraar Staats- en bestuursrecht Universiteit Leiden), Jacobine van den Brink (hoofdleraar bestuursrecht Universiteit van Amsterdam) en Annemarie Drahmann (universitair hoofddocent Universiteit Leiden) promotieonderzoek naar de netwerksubsidie. Haar promotieonderzoek wordt mede gefinancierd door de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland.

Annemarie: “Bijzonder aan het project Financieren in Netwerken is dat we naast deze wetenschappelijke artikelen, deze ook ‘vertalen’ naar de praktijk voor de website Financieren in Netwerken.

In het project Financieren in Netwerken staat de publieke financiering van maatschappelijke projecten centraal. Op de website is onder meer een praktische keuzetool te vinden om overheden te helpen bij het kiezen van de meest geschikte publieke financieringsvorm. De netwerksubsidie is één van de financieringsinstrumenten die op de website wordt uitgewerkt. Ook bij dit het project is de afdeling staats- en bestuursrecht van de Universiteit Leiden betrokken.

Meer weten? Klik hier om het hele interview te lezen.