In het Leidsch Dagblad: Digitale bieb helpt zwakke lezers met het maken van ’leeskilometers’

Om een vloeiende lezer te worden, is het belangrijk om veel en vaak te lezen ’leeskilometers’ maken heel belangrijk. Leerkrachten merken echter dat kinderen thuis steeds minder vaak lezen. Wellicht biedt een gratis toegankelijke digitale bieb uitkomst. Komend schooljaar gaan universitair hoofddocent Marga Sikkema-de Jong en ónderzoeksmedewerker Jane Pieplenbosch onderzoeken of zo’n digitale bibliotheek kinderen - en hun ouders - stimuleert om vaker te lezen en of dat effect heeft op de leesvaardigheid.

"Vloeiend leren lezen kost moeite. Als je nog niet goed kunt lezen, dan is oefenen niet zo leuk. We willen weten of de digitale bieb de drempel om te oefenen kan verlagen."

Het onderzoek richt zich op thuis lezen in groep 4. Veel lezen in de beginjaren is essentieel voor kinderen om vlot en goed te leren lezen.  Scholenkoepel PROO Leiden-Leiderdorp en het Leiden Education Fieldlab werken mee aan dit onderzoek

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de site van het Leidsch Dagblad (€) ››