Leonie Vreeke beantwoordt opvoedvraag in Volkskrant over te aardige kinderen

Wat als je kind te aardig is en andere kinderen daar misbruik van maken? Die vraag beantwoordt Leonie Vreeke in de Volkskrant. Samen met orthopedagoog Lonneke van Elburg geeft ze advies over de opvoedmethodes die ouders kunnen inzetten als ze het idee hebben dat hun kind té meegaand is. Lees ook NRC waarin Vreeke een opvoedvraag over angstig gedrag bij kinderen beantwoordt.

Volkskrant

Wat kun je als ouder doen wanneer je het idee hebt dat je kind té meegaand is? Leonie Vreeke benoemt in de Volkskrant dat het bij kinderen die bang zijn om een ander teleur te stellen, kan het helpen om het zelfvertrouwen op te krikken. ‘We weten uit onderzoek bij angstige kinderen dat het helpt om nieuwe, spannende dingen te ondernemen.' Die succeservaring breidt zich uit als een olievlek naar andere situaties. Hetzelfde zou kunnen werken met het stellen van grenzen. ‘Oefen thuis met kleine dingen. Het kan ook erg krachtig zijn als ouders het goede voorbeeld geven.’ Wat als je kind te aardig is en andere kinderen daar misbruik van maken? (31 januari 2023).

NRC

Hoe ga je om met een angstig kind dat niet naar de peuterspeelzaal durft? Die vraagt beantwoordde Leonie Vreek in NRC. 'Mocht er sprake zijn van angst, dan weten we dat het niet raadzaam is om dingen die ze spannend vindt te vermijden. Vermijding zorgt er op korte termijn voor dat het kind niet overstuur raakt, maar op lange termijn leert het niet dat ze met die spannende gebeurtenis kan omgaan. Ga de angst aan in kleine stapjes en probeer te oefenen', zegt Vreeke. Angstig kind toch naar de peuterspeelzaal?  (20 juni 2022)

Volkskrant

Leonie Vreeke vertelt in de Volkskrant over de rol van ouders bij angstig gedrag. Hoe ga je om met angstige kinderen bij een kappersbezoek? "Hoe vaker ouders ‘niet bang zijn’ en ‘knippen doet niet pijn’ in de mond nemen, hoe meer een kind hierop gericht raakt." Ouders vergeten soms dat zo’n onbekende omgeving erg spannend kan zijn. "Volwassenen kennen het ‘script’ bij de kapper: je komt binnen, meld je bij de balie en moet vervolgens even wachten met een tijdschrift. Die routine is een kind vreemd", zegt Vreeke.
Mijn kind wil niet naar de kapper. Hoe pak ik het aan? (8 maart 2022)

De voornaamste onderzoeksinteresse van ontwikkelingspsycholoog Leonie Vreeke betreft het bestuderen van de wisselwerking tussen individuele kenmerken zoals angst, temperament / persoonlijkheid en factoren bij de ouders, zoals overbescherming bij de ontwikkeling van psychosociale problemen. Door deze factoren te bestuderen, wil ze de effectiviteit van (preventieve) interventies verbeteren. Daarover vertelt Vreeke in diverse media.

Eerder in de media

Volkskrant

Moet je een introvert kind pushen om nieuwe dingen te proberen? 'Bij 10 tot 20 procent van de kinderen is er sprake van ‘geremd gedrag’, zegt ontwikkelingspsycholoog Leonie Vreeke. 'Deze introverte kinderen voelen zich niet senang in onbekende situaties. Introverte kinderen stappen niet snel op nieuwe mensen af. Ook vinden ze fysiek uitdagende dingen vaak spannend, zoals een hoge glijbaan of in het zwembad springen.' Lees meer over de visie van Vreeke in de opvoedvraag in de Volkskrant.
Opvoedvraag: moet je een introvert kind pushen om nieuwe dingen te proberen? (7 september 2021)

AD -

Leonie Vreeke wil voorkomen dat angst bij jonge kinderen zich ontwikkelt tot een angststoornis op latere leeftijd. Ze onderzoekt daarom nu een nieuwe training voor ouders van angstige, verlegen kinderen. Lees het interview in de serie Onder Professoren in het AD.
Leonie maakt bange kinderen dapper: zo helpt zij hen van hun angsten af (29 juni 2021)