LLX rondetafel over het coronaherstelfonds NextGenerationEU

Op vrijdag 21 mei organiseerde het Europa Instituut een online rondetafel over het coronaherstelfonds NextGenerationEU. De rondetafel vond plaats in het kader van de Leiden Law Exchanges (LLX). Het doel van deze rondetafels is het bevorderen van de gedachtewisseling tussen academici, beleidsmakers en andere geïnteresseerden over actuele juridische onderwerpen.

NextGenerationEU is gecreëerd in reactie op de economische crisis die het gevolg is van de COVID-19 pandemie. Het fonds heeft een omvang van €750 miljard en wordt gefinancierd door leningen die de EU aangaat op de kapitaalmarken. Het merendeel van de financiële steun wordt uitgekeerd door de Europese faciliteit voor herstel en veerkracht. Om voor deze steun in aanmerking te komen, dienden de lidstaten recent herstelplannen in met een focus op klimaat en digitalisering.

Tijdens de rondetafel van 21 mei werden de constitutionele en economische gevolgen van het fonds voor de Europese Unie besproken. Drie sprekers initieerden de discussie. De heer Jean-Paul Keppenne (bijzonder juridisch raadviseur van de Europese Commissie) sprak over de juridische constructie van NextGenerationEU; Professor Catherine de Vries (hoogleraar politieke wetenschappen aan Bocconi University en lid van de Adviesraad Internationale Vraagstukken) besprak de politieke implicaties van het fonds; en de heer Frederik Behre (PhD-fellow aan het Europa Instituut) analyseerde het fonds vanuit nationaal constitutioneel perspectief. De bijeenkomst werd voorgezeten door Dr. Vestert Borger, universitair docent Europees recht aan het Europa Instituut.

De organisatoren van de bijeenkomst, Vestert Borger en Frederik Behre, zijn zowel de sprekers als de deelnemers zeer dankbaar voor hun aanwezigheid en bijdrage aan de discussie.