Universiteit Leiden

nl en

Meer dan honderd objecten beschreven op Things That Talk: ‘Tof om hier onderdeel van te zijn’

Op Things That Talk, een website opgericht en ontwikkeld door Fresco Sam-Sin, beschrijven studenten en onderzoekers objecten van vandaag en lang geleden. Inmiddels zijn meer dan honderd objecten aan bod gekomen. Willemijn Waal, Emma Verweij en Frank van den Boom werken mee aan de content.

Willemijn Waal is universitair docent Assyriology en Hittite aan de Universiteit Leiden. ‘Studenten die mijn vak volgden over de wereld van de Myceners hebben objecten gevonden uit deze tijd. Die hebben ze  beschreven voor het platform.’ De docent noemt de benadering waarbij het object als uitgangspunt wordt genomen ‘heel leuk en anders’. ‘We gebruiken veel objecten in de wetenschap. Archeologen graven ze op en wij reconstrueren er hele maatschappijen en geschiedenis door, maar normaal laat je studenten artikelen lezen en kijk je vanuit de tekst. Door te beginnen met het object, krijg je een heel andere insteek. Studenten vonden dit ook heel erg leuk. Ze leerden heel andere vragen stellen, omdat het object ineens centraal stond. Dat is weer eens wat anders dan een paper met voetnoten.’

Research trainee Emma Verweij in het Rijksmuseum van Oudheden

Sistrum

Research trainee Emma Verweij is een van de medewerkers van het platform. Zij studeerde geschiedenis en kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden en werkt nu samen met docent Marion Pluskota aan een onderzoek over prostitutie aan het einde van de negentiende eeuw in Amsterdam. ‘Het is een heel interessant onderwerp. Juist de objecten van de personen die werkten als sekswerker zijn heel interessant. Momenteel werken we aan de beschrijving van een boek. We geven aan hoe het boek eruitziet, maar gaan ook in op de informatie en foto’s die erin staan. Zo proberen we de wereld van de sekswerkers een beetje levendig te maken.’

Volgens Emma maakt het multimediale karakter van Things That Talk het platform geschikt om informatie over te brengen aan mensen die nog niet zoveel over een onderwerp weten. ‘Zelf werk ik al vier jaar bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, waar ook een zone van Things That Talk is. Daar hebben ze voor een sistrum (een Egyptisch instrument) gekozen, je hoort hier ook het geluid van dit instrument. In al die jaren dat ik bij het museum werk had ik dat nog nooit gehoord. Dat maakt het platform zo leuk: het voegt zoveel nieuwe dimensies toe.’

Projectleider Frank van den Boom

Dierbare objecten

Frank van den Boom werkt als projectleider voor Things That Talk en studeert Classics en Literary Studies. ‘Momenteel ben ik bezig met een project over vluchtelingen in Leiden.  Door de lens van hun objecten kijk ik wat voor verhalen zij te vertellen hebben. Dit kunnen objecten zijn die ze hebben meegenomen uit hun land of juist hier hebben gevonden, zolang ze hun maar dierbaar zijn en hun verhaal vertellen.’ Frank werkt al langere tijd voor het platform en ziet het groeien. ‘Dit begon met een baantje als student-assistent. Inmiddels liggen hier serieuze kansen voor de toekomst. Het groeit soms echt sneller dan we hadden verwacht, dat is supertof om onderdeel van te mogen zijn.’

Met een glimlach

Volgens zowel Willemijn, Emma als Frank is die groei van Things That Talk met name aan Fresco Sam-Sin (de oprichter) te danken. ‘Fresco doet ontzettend veel en hij doet het altijd met een glimlach. Dat maakt het echt heel fijn om met hem te werken. Bovendien motiveert hij je heel erg en wil hij studenten echt in het zonnetje zetten,’ aldus Emma. Frank sluit zich hierbij aan: ‘Hij vindt dat studenten even veel te zeggen hebben als docenten, volgens hem is een frisse blik beter. Daarom krijg je de tools en de ruimte om te doen wat je wilt.’

Things That Talk is een website die is opgericht en doorontwikkeld door Fresco Sam-Sin met steun van de Faculteit Geesteswetenschappen. Daarnaast heeft Onderwijs- en Kwaliteitszaken, onder leiding van Sanne Arens, het project gesubsidieerd in het kader van onderwijsinnovatie. Things That Talk is momenteel ook betrokken bij een innovatieproject van ECOLe.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.