'Pietje Bell is dood'. Beluister de podcast van de Albert Verweylezing door Bibi Dumon Tak

'Wipneus en zijn schimmelige vriendje Pim' is de titel van de Albert Verweylezing die Bibi Dumon Tak op woensdag 23 juni 2021 uitsprak, ter afsluiting van haar gastschrijverschap aan de Universiteit Leiden. 'De Grote Vriendelijke Podcast' nam de lezing op.

Pietje Bell is dood

Bibi Dumon Tak maakt zich boos. Woedend zelfs. Als gelauwerd auteur, maar ook als lezer van jeugdliteratuur kan ze niet aanzien hoe jonge lezers worden afgescheept met stoffige boeken en saaie methoden. In haar Verwey-lezing brak ze een lans voor 'onveilig' leren lezen, voor de jongste, actuele jeugdliteratuur, en voor een definitieve afrekening met Wipneus en Pim.

Geen klassiekers

Dit alles naar aanleiding van een vader die via Twitter leestips vroeg voor zijn achtjarige dochter, met de uitdrukkelijke toevoeging: geen klassiekers, die kennen we al. 268 tips volgden, het merendeel klassiekers als 'De Kameleon', 'Kruistocht in spijkerbroek' en 'Pietje Bell'.
Dumon Tak: 'Pietje Bell stond ook in het lijstje van tweehonderdachtenzestig. Pietje Bell uit de Breestraat in Rotterdam. De Breestraat die al meer dan tachtig jaar geleden door de Duitsers is platgebombardeerd. Pietje is dood, lieve lezers! Lang leve Pietje, maar we moeten door.'

Terugluisteren, -lezen en -kijken

De podcast van de lezing is te beluisteren via De Grote Vriendelijke Podcast, de eerste Nederlandse podcast over jeugdliteratuur, een initiatief van kinderboekrecensenten Bas Maliepaard (Trouw) en Jaap Friso (JaapLeest.nl).
Een ingekorte versie van de Albert Verweylezing is bovendien terug te lezen in NRC
De uitgave van de lezing is ook verkrijgbaar in de boekhandel (€ 7,50; uitgeverij Querido).
Bekijk hier de video-opname van de lezing.