Tweede onderzoek Caring Universities: studenten melden meer psychische klachten

In juni 2020 deed Caring Universities onderzoek naar de mentale gezondheid en weerbaarheid van studenten. In januari 2021 volgde een tweede onderzoek. Daarbij meldden studenten meer psychische klachten zoals angst, stress en stemmingsklachten dan in het eerste onderzoek.

Mogelijk is dit resultaat niet representatief, omdat slechts 9,5% van de studenten de vragenlijst heeft ingevuld. De uitkomst kan gekleurd zijn als de vragenlijst vooral is ingevuld door studenten die last hebben van psychische klachten. Desondanks neemt Caring Universities dit signaal zeer serieus.

De universiteiten blijven het welzijn van hun studenten monitoren en werken er hard aan om de ondersteuning voor studenten steeds verder te verbeteren en uitbreiden. Naar verwachting zullen studenten in november 2021 opnieuw uitgenodigd worden om de vragenlijst in te vullen.

Bekijk het onderzoeksrapport (pdf)

Laagdrempelige online hulpprogramma’s

Je kunt bij Caring Universities gratis online zelfhulpprogramma’s volgen om je welzijn te verbeteren. Je krijgt hierbij vrijblijvend hulp van een online coach. Studenten die de programma’s hebben gevolgd, zijn erg tevreden. Probeer het ook!

• Omgaan met de coronacrisis
    Met het programma Oplossingenshop pak je 13 veelvoorkomende corona-gerelateerde problemen aan.
  • Oppepper nodig?
    Volg het programma Moodpep en leer in 7 trainingen hoe je zelf je stemming kunt verbeteren.
  • Stress
    Het programma Rel@x leert je begrijpen wat stress is en hoe je ermee om kunt gaan.
  • Uitstelgedrag
    Overwin je uitstelgedrag met het programma Get started.

Binnenkort kun je ook programma’s volgen over onder andere goed slapen en omgaan met prestatiedruk. Op de website van Caring Universities vind je steeds het actuele aanbod.

Website Studentenwelzijn & Wellbeing Wednesdays

Behalve Caring Universities biedt de Universiteit Leiden ook andere vormen van ondersteuning voor je welzijn:

• Bekijk de website Studentenwelzijn. Hier vind je tips en informatie om zelf aan je welzijn te werken en lees je bij wie je terechtkunt voor ondersteuning.
  • Doe mee met de Wellbeing Wednesdays. Elke laatste woensdag van de maand een boost voor je welzijn, met steeds een ander thema. Lees meer en meld je aan!

Samenwerken voor studentenwelzijn

Caring Universities is een samenwerkingsverband van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Leiden, de Universiteit Maastricht en de Universiteit Utrecht. Regelmatig wordt de mentale gezondheid van studenten van de vier betrokken onderwijsinstellingen door middel van een mental health check (een online vragenlijst) in kaart gebracht en krijgen studenten E-health tools aangeboden waarmee ze zelf aan de slag kunnen.