Winnaars Meijers PhD-posities 2021

Jaarlijks stelt de faculteit twee Meijers PhD-posities ter beschikking aan talentvolle onderzoekers. Eén positie staat open voor deelnemers aan het Pre-PhD Programme (PPP) en één positie staat open voor andere kandidaten van binnen en buiten Leiden.

De PhD-positie voor PPP'ers kent dit jaar twee winnaars. De afdelingen van de kandidaten met de beste voorstellen konden namelijk matchen, wat betekent dat op één Meijers PhD-positie twee promovendi kunnen worden aangesteld.

Tim Lubbers

De titel van het winnende onderzoeksvoorstel van Tim Lubbers luidt: ‘Abandon ship! The limitation of shipowners’ liability in Roman-Dutch law’. De promotoren zijn professor Koops en professor Van Boom.

Corlijn Reijgwart

Corlijn Reijgwart schreef het prachtige onderzoeksvoorstel ‘Evolution-informed law: squaring EU redistribution with human nature’. Dit interdisciplinaire onderzoek zal onder supervisie staan van professor Cuyvers en professor Scheepers.

Lucy Opoka

Lucy Opoka is de winnaar van de Open Plek. De titel van haar onderzoeksvoorstel luidt: ‘International law as a shield for children in armed conflict and their inclusion in South Sudan’s peacebuilding processes’. Haar promotoren zijn professor Liefaard en dr. Rap.

Over de procedure

Kandidaten werden in verschillende rondes geselecteerd. De eerste selectie is gemaakt door het Onderzoekbestuur, waarin werd bepaald welke kandidaten hun onderzoeksvoorstel nader mochten uitwerken.

De tweede selectie werd uitgevoerd door de sollicitatiecommissie, bestaande uit prof. dr. Ouwerkerk, prof. dr. Meuwese, prof. mr. Koster, dr. mr. Chevalier, mr.drs. Hutten en mr. drs. Bontje. De leden van de commissie waren enorm onder de indruk van de hoge kwaliteit van de onderzoeksvoorstellen en de indrukwekkende cv's. Daarmee maakten de kandidaten het de jury niet makkelijk. Uiteindelijk werden acht kandidaten geselecteerd en uitgenodigd voor een gesprek. Allen maakten een sterke indruk. Omdat twee afdelingen konden matchen, heeft de sollicitatiecommissie uiteindelijk drie kandidaten voor kunnen dragen voor een Meijers PhD-positie. Deze voordracht is vervolgens door het Faculteitsbestuur overgenomen en bekrachtigd.

Dank aan alle mensen die op enig moment in het proces betrokken zijn geweest bij het selecteren van de kandidaten. En veel succes en plezier gewenst aan de kandidaten. We zien uit naar de resultaten van hun veelbelovende promotieprojecten.