Ben de Jong in het Reformatorisch Dagblad: 'Onder Poetin zullen er leugens uit Moskou blijven komen'.

Ben de Jong, gastonderzoeker op het gebied van inlichtingendiensten bij het Institute of Security and Global Affairs, schreef voor het Reformatorisch Dagblad een opiniestuk over leugens uit Rusland.

Volgens De Jong heeft de oude, communistische praktijk om misdaden keihard te blijven ontkennen, weer volop ingang gevonden bij Moskou. De Jong: ‘Zie MH17: het Kremlin blijft zijn betrokkenheid hierbij ondanks de overstelpende bewijslast hardnekkig tegenspreken’. Het Russische antwoord op de ramp bestond uit een stroom van leugens, dat terwijl het journalistieke onderzoekscollectief Bellingcat en andere internationale organisaties veel bewijsmateriaal hebben gevonden. Bellingcat traceerde de precieze route die de Bukraketbatterij aflegde vanuit Rusland naar de plaats van actie en weer terug. Dat deed de organisatie met behulp van onder meer de analyse van beelden op Russische sociale media. Ook werd er gedetailleerde informatie verzameld over hoge Russische militairen en door Moskou gesteunde Oekraïense separatisten die bij de actie waren betrokken.

De affaire-Katyn

Is de einde van het stroom leugens uit Moskou in zicht? Volgens De Jong lijkt het daar niet op: ‘In ieder geval niet zolang Vladimir Poetin aan de macht is.’ Het historische voorbeeld van de affaire-Katyn is in dit opzicht illustratief. De geheime dienst van Stalin executeerde in de periode maart-mei 1940 ruim 20.000 Poolse officieren en andere politieke gevangen. Zij werden in een grote kuil bij Katyn gedumpt. Ook hierover werd na de ontdekking van het massagraf in 1943 gelogen in Moskou en de Sovjetleiders hielden de leugens eindeloos vol. De Jong: ‘Als we op dit historische voorbeeld afgaan, kunnen we niet verwachten dat er een einde komt aan de leugens en verdraaiingen uit Moskou over genoemde affaires, zolang Poetin aan de macht is. Ook niet over de affaires die ongetwijfeld nog zullen volgen. Zijn regime heeft zich te zeer met deze vorm van desinformatie vereenzelvigd om er afstand van te kunnen nemen.’

Lees het hele artikel hier

Dr. Ben de Jong is gastonderzoeker op het gebied van inlichtingendiensten bij het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden. Voorheen was hij als gastonderzoeker verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.