Diploma’s weer uitgereikt in corona-proof jasje

Na het aflopen van de lockdown was het weer mogelijk om afstudeerders en gasten op de universiteit te ontvangen. In de afgelopen weken kregen BSc en MSc afgestudeerden van verschillende opleidingen hun diploma feestelijk uitgereikt in een speciale corona-proof setting in het restaurant van het Gorlaeus Collegezalengebouw. Dit zorgde voor veel blije gezichten en grote wolken vloeibare stikstof.

‘De tekenstraat’

In het najaar van 2020 richtte de faculteit het leegstaande restaurant van het Gorlaeus Collegezalengebouw in tot locatie voor feestelijke 1,5m-diplomauitreikingen met een plek om een plenaire ceremonie te houden, een ‘tekenstraat’ om de diploma’s in te tekenen en een foto-moment.

Diploma halen: een koud kunstje!

In het najaar knalde er nog voor elke afstudeerder een luid CO2-kanon, deze keer zorgde Rino voor een stil en nóg ‘cooler’ feestelijk tintje: met vloeibare stikstof van ca. -196°C creëerden de Rino-studenten een mooie wolk om de afstudeerder mee op de foto te zetten. Dit koude kunstje is een knipoog naar de beroemde Leidse professor Heike Kamerlingh Onnes die begin 20e eeuw met zijn koudelaboratorium pionier was in het vloeibaar maken van gassen om deze te onderzoeken en Leiden op de kaart zette als de koelste plek ter wereld.