Jeanine de Roy van Zuijdewijn bij NPO Radio 1 over de aanslagen in Noorwegen van tien jaar geleden

Jeanine de Roy van Zuijdewijn, onderzoeker en docent bij ISGA, was te gast bij NPO Radio 1 en besprak hier de aanslagen die in 2011 werden gepleegd door Anders Breivik.

Breivik pleegt twee aanslagen, na zijn aanslag in Oslo reist hij naar het eiland Utoya, waar veel jonge mensen hun leven door zijn tweede aanslag verliezen. Deze nationale tragedie die Noorwegen permanent zal veranderen is nu tien jaar geleden. De Roy van Zuijdewijn weet nog goed toen het gebeurde en ze online het nieuws las. Er onstond op dat moment veel verwarring over waar de aanslag vandaan kwam en waarom het in Noorwegen gebeurde.

Voor Noorwegen was het onverwacht, zegt Jeanine. Het heeft mensen geschokt dat één iemand zoveel schade aan kan richten. Het heeft laten zien dat ‘lone actors’ ook capabel zijn om grote schade aan te richten en dus een echte dreiging zijn. Breivik zat zelf niet in een extreemrechts netwerk, hij heeft het in zijn eentje opgezet en gepland. Ingrijpende lone-actor aanslagen zagen mensen al gebeuren in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Toch heerste het idee ‘hier zullen wij het niet op deze manier meemaken’, zegt de Roy van Zuijdewijn.

Monument

Iets wat komt kijken bij de nasleep van aanslagen, zijn herdenkingen en monumenten. Hierbij zijn er verschillende belangen die je in overweging moet nemen, legt de Roy van Zuijdewijn uit. De vraag komt dan naar boven voor wie dat monument eigenlijk is. De inwoners en omwonenden van Utoya willen aan de nationale tragedie geen permanente herinnering die zij elke dag moeten zien. In tegenstelling vindt de bredere bevolking van Noorwegen het wel een mooi teken. In dit geval weegt het belang van de bredere bevolking zwaarder.

Luister hier het volledige fragment van NPO Radio 1

Jeanine de Roy van Zuijdewijn werkt als onderzoeker en docent bij het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden en is Research Fellow bij het International Centre for Counter-Terrorism. Ze heeft een achtergrond in Liberal Arts & Sciences (BA) en Internationale Betrekkingen (MA – cum laude)