Jelle van Buuren in NRC over de impact van de aanslag op Peter R. de Vries

Jelle van Buuren, universitair docent bij ISGA, bespreekt in NRC hoe de openlijke aanpak van de aanslag de impact vergroot

Een aanslag midden op straat, bij daglicht. Van Buuren ziet in de aanslag op het leven van Peter R. de Vries overeenkomsten met terrorisme, dat ook als doel heeft mensen angst aan te jagen. In dit geval zijn dit journalisten, advocaten, kroongetuigen, magistraten, bestuurders en het publiek. Nieuwe groepen in de samenleving lopen risico’s, daardoor stijgt de vraag naar persoonsbeveiliging explosief.

Openlijke aanpak

‘De openlijke aanpak vergroot de impact’, zegt Van Buuren. ‘Het gevoel van veiligheid van de burger wordt fundamenteel aangetast’. Dit komt ook omdat het functioneren van de rechtsstaat zelf niet gewaarborgd lijkt te kunnen worden.

Lees het volledige NRC-artikel hier

Jelle van Buuren is universitair docent aan de Universiteit Leiden - Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresses liggen onder andere in de Europese politiesamenwerking, samenwerking van inlichtingen en grensbeheer. In zijn huidige onderzoek gaat hij in op de vraag welke rol complotdenken speelt in processen van delegitimisering.