Leidenaar Ewine van Dishoeck wil iets terug doen voor de stad

In 2022 is Leiden dé Europese stad van de wetenschap. De voorbereidingen zijn in volle gang, dus we geven je graag een kijkje achter de schermen. Dit keer praten we met Ewine van Dishoeck. Zij is de trekker van het jaarprogramma voor de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Wat Ewine betreft kan iedereen volgend jaar een steentje bijdragen.

Wat voor onderzoek doe je?

Als hoogleraar Moleculaire astrofysica doe ik onderzoek naar de kleinste deeltjes, namelijk moleculen, in de context van het grootst denkbare: het heelal. Ik bestudeer hoe planeten ontstaan, maar ook waar ons water vandaan komt. De laatste jaren focus ik ook op het verspreiden van onze kennis van het heelal. Zo was ik bijvoorbeeld nauw betrokken bij de 100e verjaardag van de Internationale Astronomische Unie, waarbij we wereldwijd naar schatting zo’n 5 tot 10 miljoen mensen wisten te bereiken.

Wat doe jij voor Leiden City of Science?

Namens de faculteit zit ik in de wetenschappelijke raad van Leiden 2022. Deze bestaat uit toonaangevende wetenschappers van iedere faculteit van de Universiteit Leiden. De raad zorgt gezamenlijk voor de invulling van het EuroScience Open Forum (ESOF). Dit grote wetenschappelijke congres vindt plaats van 13-16 juli 2022 en is de spil van Leiden City of Science 2022. Het belooft een interdisciplinair spektakel te worden met topsprekers uit de hele wereld.

Naast ESOF organiseren we ook een groots jaarprogramma voor het publiek. Inwoners kunnen iedere dag iets leren. Dit programma promoot ik binnen onze faculteit. Er staan namelijk veel activiteiten op de agenda en ik denk dat we daarin een belangrijke rol moeten spelen.

Waarom moet de faculteit meedoen?

Het jaarprogramma is natuurlijk een geweldig platform om onze wetenschap tentoon te stellen. Maar ik denk dat het ook een prachtig moment is om onze banden met elkaar aan te halen. Na een jaar waarin iedereen letterlijk wat afstand van elkaar moest nemen is dit een uitgelezen kans om onze connectie met de stad weer te versterken. Als geboren en getogen Leidenaar vind ik het extra belangrijk om iets terug te doen voor de stad. Daarnaast biedt het ook de gelegenheid om binnen onze eigen gelederen elkaar weer op te zoeken en de handen ineen te slaan.

Wat is de volgende stap?

Nu de hoofdlijnen voor het programma bekend zijn, is het tijd om aan de invulling te gaan sleutelen. Daar kunnen we jullie input goed bij gebruiken. Hebben jullie ideeën voor volgend jaar? Laat het dan vooral aan ons weten. Dat kan een middag vol wetenschappelijke experimenten zijn, maar ook een veldexcursie of rondleiding. Onze projectcoördinator, Marin Visscher, denkt graag met je mee. Dus stuur hem vooral een mailtje, we staan voor alles open!